Outsourcing już nie tylko kadrowy

08-08-2018, 22:00

Gdy brakuje pracowników, firmy chętnie stosują alternatywne formy zatrudnienia. Ale nowe wymagania prawa mogą to utrudnić.

Kilka miesięcy dzieli pracodawców od istotnych zmian w korzystaniu z pracy tymczasowej, wprowadzonych w ubiegłym roku. W listopadzie upłynie maksymalny termin 33 miesięcy — określony przepisami przejściowymi — podczas których można było przyjmować na czas określony osoby kierowane z agencji zatrudnienia. Potem, jeśli pozostaną w danej firmie, ich status przekształci się w etat bezterminowy. Zacznie obowiązywać zasada, że firmy zainteresowane pracownikami tymczasowymi będą mogły zawierać z nimi umowy na okres nie dłuższy niż półtora roku.

Nowe przepisy mogą okazać się kłopotliwe dla przedsiębiorców, którzy opierali politykę kadrową na „przerzucaniu” pracowników tymczasowych między agencjami. W ten sposób ten sam specjalista pracował niemal bez przerw na rzecz tej samej firmy. Po zmianach, gdy upłynie 18 miesięcy zatrudnienia tymczasowego, dana osoba nie będzie już mogła wykonywać pracy dla tego samego podmiotu nawet z ramienia innej agencji.

Trzy wyjścia

Eksperci Adecco Poland widzą kilka praktycznych konsekwencjinowych reguł, z których tylko jedna — ich zdaniem — pozwoli zachować dotychczasową elastyczność w zatrudnieniu.

— Pracodawcy mają teraz trzy wyjścia: zatrudnić pracowników u siebie, co wiąże się z utratą elastyczności oraz zwiększeniem kosztów, albo wymienić kadry, co drastycznie zmniejszy efektywność oraz zagrozi płynności funkcjonowania, lub zdecydować się na outsourcing procesów biznesowych, wykraczający poza tradycyjne RPO, czyli usługi rekrutacji pracowników — wyjaśnia Anna Wicha, dyrektor generalny Adecco Poland.

Paweł Królikowski, dyrektor outsourcingu w Adecco Poland, zwraca uwagę, że obecnie firmy mogą zlecać na zewnątrz wiele różnych zadań — począwszy od wyprodukowania towaru przez jego transport do punktów handlowych, promocję aż po sprzedaż. To pozwala przedsiębiorcy — jak podkreśla — skupić się wyłącznie na sednie prowadzonego biznesu, czyli pomysłach na produkty lub usługi, i realizacji tych idei. Przyznaje zarazem, że wiele firm ma obawy przed „oddaniem” na zewnątrz tak ważnych obszarów działalności, ale ta niepewność w ostatnim czasie szybko ustępuje.

— Takie podejście dynamicznie zyskuje popularność, pozwala wyjść poza schematy i usprawniać procesy dzięki wykorzystaniu szerokiego know-how, a zmiana przepisów o pracy tymczasowej zmusza firmy do zainteresowania się outsourcingiem — dodaje przedstawiciel Adecco Poland.

Nowe wyzwania dla HR

Tendencje uelastyczniania się rynku pracy są coraz powszechniej zauważalne na całym świecie, a szczególnie w Unii Europejskiej i w Polsce — podkreślono w raporcie EY z badania „Nowy trend w formule zatrudnienia. Era freelancera”. Jeden na dwóch pracodawców w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększył skalę wykorzystania zewnętrznych profesjonalistów.

— Problemy z pozyskaniem jakościowych kandydatów do pracy dotyczą już niemal każdej polskiej firmy. Liczba zgłoszeń do rekrutacji maleje z roku na rok — mówi Eliza Skotnicka, menedżer z działu doradztwa podatkowego EY.

Podkreśla, że na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia, które oczekują od pracodawców zrozumienia, zaangażowania w ciekawe projekty i wsparcia rozwoju ich talentów.

— Przed zarządami i działami HR wymagające zadanie — jak rozpoznać nieuchronny trend „uberyzacji” rynku pracy i ekonomii współdzielenia i przełożyć go na strategię operacyjną — w sposób efektywny, ale również bezpieczny dla firmy. Nowoczesny HR to taki, który inspiruje biznes — podkreśla Michał Grzybowski, partner EY i lider praktyki people advisory services w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Weź udział w V edycji kongresu "HR Summit", 12-13 września 2018 r., Warszawa>>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Outsourcing już nie tylko kadrowy