Choć przedsiębiorcy nadal najczęściej decydują się na outsourcing usług informatycznych, księgowych i HR, w zarządzanie operatorom zewnętrznym coraz chętniej oddają także dokumentację, marketing, sprzedaż, a nawet nadzór parkingów i zarządzanie odpadami.
Bardziej pożądany
Outsourcing w Polsce zyskuje na popularności.
— W obliczu spowolnienia gospodarczego i zagrożenia konkurencją, a co za tym idzie wymuszonego zainteresowania jakością, korzystanie z usług firm zewnętrznych jest niezbędne dla optymalnego prowadzenia biznesu — twierdzi Elżbieta Trocha z firmy Zewnętrzny Dział Personalny. Na korzystanie z outsourcerów decydują się głównie przedsiębiorstwa z takich sektorów, jak energetyka, bankowość, ubezpieczenia i handel.
— Są wśród nich zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak też spółki z sektora MSP. Coraz częściej otrzymujemy także zapytania od instytucji administracji publicznej — dodaje Konrad Rochalski, prezes grupy Outsourcing Experts (OEX).
Zgodnie z wynikami badania Millward Brown SMG/KRC, przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Outsourcingu wartość polskiego rynku BPO w 2011 r. wynosiła prawie 4 mld zł. Zdaniem ekspertów, do 2014 r. może wzrosnąć o 40 proc. — Outsourcing procesów biznesowych stworzył w naszym kraju około 70 tys. miejsc pracy. Choć daleko nam jeszcze do standardu europejskiego, stajemy się specjalistami w świadczeniu takich usług dla firm globalnych — uważa Artur Ragan, rzecznik prasowy Work Express.
Pod okiem eksperta
Operacje logistyczne i produkcyjne przedsiębiorstw wspiera firma Work Express.
— Najczęściej świadczone przez nas usługi to m.in.: przepakowywanie towarów, tworzenie zestawów promocyjnych, dołączanie ulotek reklamowych, etykietowanie, kontrola jakości i testowanie produktów — wylicza Artur Ragan. Tłumaczy, że klienci oczekują od outsourcera coraz większej elastyczności i stosowania innowacyjnych rozwiązań.
— Ma to związek z coraz krótszym cyklem życia produktów i dopasowaniem strategii sprzedaży do zmieniającego się popytu — wyjaśnia Artur Ragan. Usługi porządkowe, ochrony i obsługi portierskiej oferuje natomiast przedsiębiorcom firma Curo. Organizuje i prowadzi także parkingi klientów.
Ze świadczeń outsourcera korzystają przede wszystkim hotele.
— Zapewniamy im pracowników serwisu dziennego i nocnego, pokojówki, portierów oraz pracowników gospodarczych, którzy dbają o czystość na terenie należącym do hotelu — wyjaśnia Agata Syrek, kierownik biura zarządu tej firmy. Przedsiębiorcy mogą powierzyć operatorowi zewnętrznemu także zarządzanie odpadami.
— W imieniu klienta prowadzimy raportowanie środowiskowe, które wynika z obowiązku rozliczenia się z wytworzonego strumienia odpadów w Urzędzie Marszałkowskim — wyjaśnia Agata Syrek Arkadiusz Maciejewski, dyrektor ds. innowacyjnych rozwiązań w Stena Recycling.
Firma proponuje także rozwiązania on- -line, które pozwalają na monitorowanie ilości wytwarzanych i poddawanych recyklingowi odpadów. Do najbardziej pożądanych należy jednak nadal outsourcing usług informatycznych.
— Przedsiębiorcom proponujemy zarządzanie infrastrukturą IT, data center, stacjami roboczymi i bezpieczeństwem informatycznym — mówi Paweł Marchelek, dyrektor BPO w Sygnity. Utrzymywaniem systemów IT zajmuje się też Outbox.
— Przejmujemy odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów pojawiających się w ramach takich systemów. Klientom oferujemy także usługi monitoringu, którepozwalają wykryć ewentualne zaburzenia, zanim odbiją się one na biznesie — tłumaczy Marcin Malinowski, dyrektor outsourcingu usług utrzymania systemów Outbox. Jego zdaniem, ze świadczeń firmy korzystają zarówno duże przedsiębiorstwa, zatrudniające tysiące osób, jak i małe podmioty, które nie posiadają rozbudowanych działów IT.
Pakiet korzyści
Outsourcerzy przekonują, że powierzenie im zadań nienależących do podstawowego biznesu klienta zapewnia lepszą jakość usług dzięki dostępowi do fachowej wiedzy i nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Pozwala ponadto przedsiębiorcy zmniejszyć koszty i skoncentrować się na podstawowej działalności.
— Nie musi on ponosić nakładów finansowych na zakup i utrzymanie własnej bazy technicznej i organizacyjnej — wyjaśnia Elżbieta Trocha. Outsourcer odciąża pracowników i menedżerów firmy, dzięki czemu kluczowe czynności wykonywane są szybciej i efektywniej. Jak podkreśla Daniel Habrat, członek zarządu Capgemini Polska, rozwiązanie pozwala przedsiębiorcy zmniejszyć ryzyko biznesowe.
— Firma świadcząca usługi outsourcing IT ma np. ostrzejsze procedury dotyczące ochrony danych czy zapobiegania ich utracie — tłumaczy Daniel Habrat.