PAIH otworzył Polskie Biura Handlowe

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-06-13 11:37

Agencja inwestycji chce wspierać polskie firmy w eksporcie. Nowe biura, których już są trzy, a będzie 12, połączą przedsiębiorców z zagranicznymi kontrahentami.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • W których miastach powstaną kolejne Polskie Biura Handlowe
  • Jak będą współpracować z firmami
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) w 2018 r. wyszła za granicę i otworzyła kilkadziesiąt Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH), ale w tym roku postanowiła mocniej zaistnieć w Polsce.

– Nie jesteśmy wystarczająco rozpoznawalni. Z naszych usług potrafią korzystać duże firmy, ale jest sporo średnich, które o nas nie wiedzą. Nie możemy skorzystać z ich potencjału. Chcemy do nich dotrzeć. ZBH dostają pytania od potencjalnych kontrahentów, a potem szukają polskich producentów korzystając z zewnętrznych baz danych czy internetu. Chcemy stworzyć własną bazę. Dlatego otwieramy Polskie Biura Handlowe – mówi Paweł Kurtasz, prezes PAIH.

Mało nas, mało nam
Mało nas, mało nam
Tegoroczny budżet agencji wynosi 160 mln zł. Dla porównania nasz francuski odpowiednik ma 180 mln EUR. AHK, czyli niemiecka izba handlowa, ma w USA dwuosobowe biura w każdym stanie i 10-osobowe w stolicy, my zatrudniamy w USA osiem osób. Jest co robić – mówi Paweł Kurtasz, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Marek Wiśniewski

Już działają biura w Katowicach, Wrocławiu i Opolu, do końca roku będzie ich w Polsce dziewięć, a docelowo 12. Zostaną zlokalizowane w Poznaniu, Łodzi i Białymstoku oraz sześciu z następujących miast: Gdańsk, Szczecin, Zielona Góra, Kielce, Kraków, Rzeszów, Lublin, Olsztyn oraz Bydgoszcz lub Toruń.

– Biura powstają przy specjalnych strefach ekonomicznych, staramy się, by były w tym samym budynku. Strefy mają bazę przedsiębiorców, którzy otrzymali decyzje o wsparciu, zamierzamy ją wykorzystać – zapowiada Paweł Kurtasz, który przed objęciem obecnego stanowiska był wiceprezesem Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zapowiada, że PAIH będzie przedstawiać polskim firmom propozycje eksportu na wybrane rynki.

– Jeśli firma się zdecyduje skorzystać z naszej oferty, wytypujemy ZBH, które będzie ją obsługiwać. Możemy też zaproponować sfinansowanie wyjazdu na targi – mówi Paweł Kurtasz.

PAIH ma 54 zagraniczne biura handlowe, a w całej agencji pracuje dziś ponad 400 osób.

– Analizujemy działalność biur, staramy się wprowadzić jednolite standardy obsługi. Zastanawiamy się nad rynkami, badamy, czy wykazują potencjał. W ciągu roku otworzymy kilka ZBH. Dyrektor ukraińskiego biura pracuje obecnie z Warszawy. Obsługujemy jednak przedsiębiorców w Ukrainie, jeździmy tam, a w wakacje wrócimy fizycznie. W biurze pracują 2-3 osoby plus kilkanaście w centrali. Mamy kompleksową wiedzę o przetargach w Ukrainie i na bieżąco informujemy firmy zarejestrowane w programie odbudowy Ukrainy, a jest ich 3 tys. – mówi Paweł Kurtasz.

Nie podaje, ile agencja wyda na program Polskie Biura Handlowe, twierdzi tylko, że tyle, co na działanie trzech biur zagranicznych. Tegoroczny budżet agencji wynosi 160 mln zł.