Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) w 2018 r. wyszła za granicę i otworzyła kilkadziesiąt Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH), ale w tym roku postanowiła mocniej zaistnieć w Polsce.
– Nie jesteśmy wystarczająco rozpoznawalni. Z naszych usług potrafią korzystać duże firmy, ale jest sporo średnich, które o nas nie wiedzą. Nie możemy skorzystać z ich potencjału. Chcemy do nich dotrzeć. ZBH dostają pytania od potencjalnych kontrahentów, a potem szukają polskich producentów korzystając z zewnętrznych baz danych czy internetu. Chcemy stworzyć własną bazę. Dlatego otwieramy Polskie Biura Handlowe – mówi Paweł Kurtasz, prezes PAIH.

Już działają biura w Katowicach, Wrocławiu i Opolu, do końca roku będzie ich w Polsce dziewięć, a docelowo 12. Zostaną zlokalizowane w Poznaniu, Łodzi i Białymstoku oraz sześciu z następujących miast: Gdańsk, Szczecin, Zielona Góra, Kielce, Kraków, Rzeszów, Lublin, Olsztyn oraz Bydgoszcz lub Toruń.
– Biura powstają przy specjalnych strefach ekonomicznych, staramy się, by były w tym samym budynku. Strefy mają bazę przedsiębiorców, którzy otrzymali decyzje o wsparciu, zamierzamy ją wykorzystać – zapowiada Paweł Kurtasz, który przed objęciem obecnego stanowiska był wiceprezesem Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Zapowiada, że PAIH będzie przedstawiać polskim firmom propozycje eksportu na wybrane rynki.
– Jeśli firma się zdecyduje skorzystać z naszej oferty, wytypujemy ZBH, które będzie ją obsługiwać. Możemy też zaproponować sfinansowanie wyjazdu na targi – mówi Paweł Kurtasz.
PAIH ma 54 zagraniczne biura handlowe, a w całej agencji pracuje dziś ponad 400 osób.
– Analizujemy działalność biur, staramy się wprowadzić jednolite standardy obsługi. Zastanawiamy się nad rynkami, badamy, czy wykazują potencjał. W ciągu roku otworzymy kilka ZBH. Dyrektor ukraińskiego biura pracuje obecnie z Warszawy. Obsługujemy jednak przedsiębiorców w Ukrainie, jeździmy tam, a w wakacje wrócimy fizycznie. W biurze pracują 2-3 osoby plus kilkanaście w centrali. Mamy kompleksową wiedzę o przetargach w Ukrainie i na bieżąco informujemy firmy zarejestrowane w programie odbudowy Ukrainy, a jest ich 3 tys. – mówi Paweł Kurtasz.
Nie podaje, ile agencja wyda na program Polskie Biura Handlowe, twierdzi tylko, że tyle, co na działanie trzech biur zagranicznych. Tegoroczny budżet agencji wynosi 160 mln zł.