Państwowe myto nie takie tanie

Katarzyna Kapczyńska
22-11-2017, 22:00

5,3 mld zł - tyle w latach 2018-27 ma kosztować rozbudowa i zarządzanie systemem opłat przez GITD.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

Tyle w latach 2018-27 ma kosztować rozbudowa i zarządzanie systemem opłat przez GITD. Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej przekazania zarządzania systemem opłat elektronicznych Generalnemu Inspektorowi Transportu Drogowego (GITD). Obecnie system należy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a kontrakt operatorski ma firma Kapsch. Wygasa on w listopadzie 2018 r. i wówczas system przejmie GITD. Z projektu ustawy wynika, że gdyby systemem nadal zarządzał prywatny podmiot, koszty obsługi i rozbudowy w latach 2018-27 sięgnęłyby 6,9 mld zł. Państwowy urząd ma być tańszy i zainkasować 5,3 mld zł. Dzięki temu rozbuduje system e-myta, montując urządzenia na 3,6 tys. km dróg, czyli podwoi sieć objętą opłatami. Zatrudni też ponad 500 osób do obsługi, które będą zarabiać średnio 9 tys. zł brutto miesięcznie. Mają to być informatycy i programiści oraz inspektorzy kontrolujący przewoźników nawet w nocy. Od listopada 2010 r., czyli od podpisania umowy z Kapschem, koszty budowy, rozbudowy i utrzymania systemu sięgnęły około 2,6 mld zł, a wpływy od kierowców 8,75 mld zł. W projekcie dotyczącym przekazania systemu GITD prognozy wpływów nie podano. Pierwotnie planowano, że za budowę i zarządzanie systemem przez osiem lat Kapsch zainkasuje 4,9 mld zł. Objętych opłatami miało być prawie 7 tys. km dróg. Nie udało się jednak zbudować ich w terminie, dlatego wydatki na operatora są znacznie niższe. Mniejsze są także wpływy z systemu. Pierwotnie prognozowano, że do listopada 2018 r. wyniosą 18-24 mld zł, w zależności od objęcia opłatami użytkowników aut osobowych. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Państwowe myto nie takie tanie