"Są to nasze propozycje na przyszły rok, które będą teraz konsultowane. Spotkały się one z przychylnością zarówno PLL LOT, jak i portów" - powiedział rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz.
Opłata terminalowa jest pobierana przez PAŻP od przewoźników za pomoc w
lądowaniu lub starcie samolotu na wszystkich 11 lotniskach w Polsce (m.in. w
Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Bydgoszczy, Katowicach, Wrocławiu). W przyszłego
roku, podobnie jak w tym, ma być ona taka sama dla wszystkich portów.
Z kolei opłata trasowa, która jest pobierana od przewoźników za przelot
przez polską przestrzeń powietrzną, jest naliczana i pobierana przez Centralne
Biuro Opłat Trasowych (CRCO) Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi
Powietrznej "Eurocontrol" w Brukseli.
Hlebowicz wyjaśnił, że w tym roku wszystkie agencje ruchu lotniczego w
Europie oraz instytucje państwowe odpowiedzialne za lotnictwo pracują nad
propozycjami stawek opłat nawigacyjnych na kolejne lata. "Proces określania
kosztów oraz ich konsultowania rozpoczął się wcześniej niż zwykle z uwagi na to,
że państwa europejskie podlegają nowym regulacjom Unii Europejskiej, odnoszącym
się do Planu Skuteczności Działania na lata 2012-2014, który określał będzie
kwestie kosztów oraz cele w zakresie efektywności na kolejne trzy lata" -
powiedział.
Dodał, że wzrost opłaty trasowej spowodowany jest dwoma czynnikami:
rosnącym rynkiem przewozów lotniczych, zarówno rozpoczynających, jak i
kończących się w Polsce oraz tranzytowych. Drugim powodem jest zmiana sposobu
naliczania kosztów działania niektórych służb i usług PAŻP i przesunięcie tych
kosztów z opłaty terminalowej na opłatę trasową.
PAŻP podkreśla, że propozycja stawki trasowej jest jedną z najniższych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej. "Średnia jej wartość w Europie wynosi
około 52 euro" - powiedział Hlebowicz.
Nowa opłata terminalowa na 2012 r. zacznie obowiązywać, jeśli zatwierdzi
ją Urząd Lotnictwa Cywilnego.