Paradżanow w Zachęcie
Ekspozycja „Paradżanow. Chcę minąć swój cień”, poświęcona twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów XX w. – Siergieja Paradżanowa, jest dostępna w Zachęcie do lutego 2025 r. Trzonem wystawy są wybrane sceny ze zrekonstruowanej po prawie pół wieku wersji „Barw granatu”, najważniejszego dzieła filmowego reżysera z 1969 r. Film przez wiele lat znany jedynie w wersji ocenzurowanej, skróconej i przemontowanej, uznawany jest za arcydzieło kina światowego. Na wystawie zaprezentowane zostaną także te fragmenty filmu, które nie weszły do ostatecznej wersji, a także inne filmy Paradżanowa oraz jego rysunki, kolaże i asamblaże.
Ważnym wątkiem tej prezentacji jest niezwykła biografia ormiańsko-gruzińsko-ukraińskiego artysty. Urodzony w Tyflisie (dzisiejsze Tbilisi) jako Ormianin, tworzył przez większość swojego życia w granicach Związku Radzieckiego, między Gruzją, Ukrainą i Armenią. Zmagał się z systemem politycznym, który na różne sposoby — od cenzury po represje i więzienie — ograniczał jego wolność.
Pełen niejednoznaczności życiorys Paradżanowa — biseksualność, nieoczywista przynależność etniczna, narodowa czy państwowa — stanowią pretekst do postawienia sobie pytania o tożsamość, czym ona jest i co ją konstytuuje: ciało, płeć, narodowość czy religia. Odpowiedzi na nie poszukują też prezentowani w ramach wystawy lub towarzyszącego jej programu współcześni twórcy wywodzący się z Ukrainy, Gruzji i Armenii: David Apakidze, Jan Bačynsjkyj/Yana Bachynska, Uta Bekaia, Rosana Palazyan czy Roza Sarkisian.
Grudniowe wystawy w Muzeum Teatralnym i Galerii Opera
Jadwiga Maria Jarosiewicz, „Z planety Mozarta”
Jadwiga Maria Jarosiewicz jest malarką. Projektuje również scenografię i kostiumy teatralne, przede wszystkim dla teatrów muzycznych. Studiowała w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Czesława Rzepińskiego, zaś scenografii uczyła się pod kierunkiem profesora Andrzeja Kreutza Majewskiego.
Jako scenograf zadebiutowała projektując dekoracje i kostiumy do opery „Wolny strzelec” Carla Marii Webera w Krakowskim Teatrze Muzycznym (1978). Od debiutu zrealizowała ponad 80 premier, głównie w teatrach operowych w Polsce i za granicą, m.in. Japonii, Chinach i na Kubie. Przez długi czas współpracowała z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie przygotowała scenografię m.in. do „Parii” (1980), „Halki” (1995) i „Śpiewnika domowego” (2007) Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Współpracowała także z Teatrem Polskim w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Premiery w jej opracowaniu plastycznym wystawiał Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera w Bydgoszczy oraz Opera Śląska w Bytomiu. Na wystawie, dostępnej od dziś do marca 2025 r. w foyer dolnym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, będzie można zobaczyć kostiumy oraz projekty kostiumów i dekoracji do spektakli z repertuaru muzycznego, które zostały przekazane przez artystkę do zbiorów Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a także prace pochodzące ze zbiorów prywatnych.
Galeria Opera: „Giewont. Kolekcja niezwyczajna”. Wystawa obrazów ze zbiorów Elżbiety i Andrzeja Kubasiewiczów.
Wystawa dostępna od dziś do marca 2025 r. w Salach Redutowych Teatru przeniesie odwiedzających w świat malarskich interpretacji jednego z najbardziej rozpoznawalnych szczytów Tatr – Giewontu. Ekspozycja zaprezentuje niemal 150 obrazów, ukazujących tę samą górę w całkowicie odmiennych ujęciach, a wszystko to rozpięte na przestrzeni 150 lat polskiego malarstwa.
Zrodzona z pasji do gór kolekcja Elżbiety i Andrzeja Kubasiewiczów jest hołdem dla różnorodności stylów, technik i wizji artystycznych. Wśród prezentowanych dzieł znajdują się prace uznanych mistrzów polskiego malarstwa, jak również mniej znanych twórców, których pasja do Tatr zachwyca świeżością i oryginalnością. Każdy obraz jest unikalnym spojrzeniem na Giewont, a cała wystawa to fascynująca podróż przez zmieniające się epoki i spojrzenia artystów na to wyjątkowe miejsce. Wśród prac podziwiać będzie można między innymi obrazy legendarnego polskiego tenora Wiesława Ochmana czy Alicji Kokosińskiej – scenografki, malarki i projektantki ubiorów, a prywatnie córki słynnej polskiej mezzosopranistki Małgorzaty Walewskiej.
Wystawa Les Grandes Maisons
Po frekwencyjnym sukcesie inaugurującej wystawy fotografii Helmuta Newtona galeria w Willi Fabrykanta ponownie oferuje okazję bliskiego kontaktu ze sztuką. Tym razem Archicom Collection Gallery otwiera drzwi do świata haute couture.
Nowa ekspozycja zatytułowana Les Grandes Maisons poświęcona jest trzem paryskim domom mody: Dior, Chanel i Yves Saint Laurent. To pierwsza w Warszawie wystawa prezentująca archiwalne kreacje i akcesoria trzech gigantów świata mody. Zwiedzający mogą podziwiać obiekty z prywatnych kolekcji z Polski i zagranicy, m.in. jedwabną suknię balową zaprojektowaną w 1954 r. przez Christiana Diora, kostium Chanel z 1963 r., jeden z ulubionych modeli Coco Chanel, który stał się kwintesencją jej stylu, damski smoking Yves Saint Laurenta utrwalony na fotografiach Helmuta Newtona czy butelkę perfum Miss Dior w kształcie amfory z kryształu Baccarat, którą wycofano ze sprzedaży jeszcze w latach 1950, gdyż była zbyt delikatna. Wystawę uzupełniają archiwalne zdjęcia i czasopisma, w tym brytyjski Vogue z 1947 r.
Les Grandes Maisons to nie tylko wystawa mody, lecz także refleksja nad związkiem haute couture z architekturą i luksusowym stylem życia. Wystawa będzie dostępna w Archicom Collection Gallery przy ul. Grzybowskiej w Warszawie do 11 stycznia 2025. Wstęp jest bezpłatny.
Pierwszy butik Diora w Polsce
Dom Handlowy Vitkac w Warszawie zyskał nową przestrzeń. Otwarty niedawno butik Diora stał się hołdem dla założyciela marki – kolekcjonera i właściciela galerii sztuki. Wejście do sklepu to kontemplacyjny spacer wśród dzieł Christiana Astuguevieille’a, Tycjana Knuta i Étienne’a Moyata oraz obrazów autorstwa Tony’ego Jouanneau, projektanta i założyciela Atelier Sumbiosis.
Fasada sklepu jest ozdobiona motywem cannage – symbolem Diora tworzącym subtelną grę faktur i głębi. Wnętrze łączy dziedzictwo marki z nowoczesną prostotą. Parkiet w stylu wersalskim nawiązuje do butiku Diora przy Avenue Montaigne 30 w Paryżu, meble utrzymane są w odcieniach bieli, kremu i szarości – ulubionych kolorach Christiana Diora. W sklepie prezentowana jest kolekcja prêt-à-porter na sezon jesień-zima 2024- 25 autorstwa Marii Grazii Chiuri. Znajdziemy tu akcesoria z logo Miss Dior oraz ponadczasowe modele np. torebkę Lady Dior z czarnej skóry. Butik odsłania także linię Dior Winter 2024-2025 stworzoną przez Kima Jonesa, która oddaje ekstrawaganckiego ducha Rudolfa Nuriejewa.