Pekao, w którym 20 proc. udziałów ma PZU, zamierza lepiej wykorzystać obecność w grupie największego ubezpieczyciela i osiągnąć pozycję lidera wzrostu na rynku bancassurance, który od wielu lat rośnie, choć w tempie raczej umiarkowanym. W 2024 r. w tym kanale banki sprzedały polisy o wartości 6,32 mld zł, przy czym składka w ubezpieczeniach życiowych sięgnęła 3,8 mld zł, a w majątkowych 2,5 mld zł.
Pekao — dysponujące siecią 460 placówek w całej Polsce, aplikacją mobilną PeoPay, bankowością internetową i contact center — chce do 2027 r. pięciokrotnie zwiększyć sprzedaż ubezpieczeń stand alone, tj. niepowiązanych z pożyczkami czy kredytami bankowymi. W 2024 r. taka sprzedaż sięgnęła niespełna kilkudziesięciu milionów złotych.
— Mamy za sobą najsilniejszą markę ubezpieczeniową na polskim rynku. Nauczyliśmy się z tej siły korzystać i udowodniliśmy, że potrafimy skutecznie przekonywać naszych klientów do produktów ubezpieczeniowych powiązanych z produktami bankowymi. Teraz chcemy dokonać przełomu w zakresie produktów stand alone. Do 2027 r. planujemy wzrost przypisu składki do miliarda złotych — mówi Błażej Szczecki, wiceprezes Pekao.
Pekao rozszerzy ofertę produktów stand alone o ubezpieczenia ochronne, zdrowotne i produkty oszczędnościowo-inwestycyjne.
— Skoncentrujemy się na większej personalizacji tych ubezpieczeń, aby klienci mogli uzyskać elastyczność w doborze i tworzeniu własnych pakietów. Zwiększymy pozycjonowanie produktów ubezpieczeniowych we wszystkich kanałach bankowych. Postawimy również na procesy samoobsługowe, dostarczając klientom narzędzia do zdalnego zarządzania ubezpieczeniami — mówi wiceprezes Pekao.
Pekao nie zamierza wzorem swojego głównego konkurenta — PKO BP — tworzyć własnej spółki ubezpieczeniowej. Będzie korzystał z produktów i rozwiązań dostarczanych przez właściciela.
Ubezpieczyciel, do którego należy także prawie 32 proc. udziałów Alior Banku, nie ujawnia wkładu poszczególnych banków do sprzedaży ubezpieczeń — łącznie w ostatnim kwartale 2024 r. polisy powiązane z produktami bankowymi lub stand alone dystrybuowane za pośrednictwem Pekao i Aliora zapewniły ubezpieczycielowi 444 mln zł składki (o 59 proc. więcej r/r).
PZU w ramach assurbankingu sprzedaje konta osobiste Pekao w 239 oddziałach i ponad 100 agencjach własnych. Choć w 2024 r. suma kredytów i depozytów klientów pozyskanych przez PZU na rzecz banku wyniosła 2,5 mld zł, to według Cezarego Stypułkowskiego modelem współpracy z PZU, który będzie dominował, pozostanie bancassurance.
— Banki mają codzienny kontakt z klientami, a transakcyjność powoduje, że jesteśmy z nimi w stałej interakcji. Tego nie mają ubezpieczyciele, bo dystrybucja produktów bankowych przez agencje nie sprzyja sprzedaży. Ten związek jest zbyt luźny — mówi Cezary Stypułkowski.