Pesa broni się przed kryzysem

Bydgoska spółka obawia się problemów z dostawą komponentów. Utrudnienia w podróżach mogą także zakłócić odbiór i homologację pojazdów.

„PB”: Co się zmieniło w funkcjonowaniu firmy po ogłoszeniu pandemii COVID-19? Czy już notujecie straty?   

Krzysztof Zdziarski
Krzysztof Zdziarski
Fot. ARC

Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy: W związku z obecną sytuacją podjęliśmy wiele działań profilaktycznych, by maksymalnie chronić zarówno naszych pracowników, jak i pracowników firm z nami współpracujących, a także naszych dostawców. Po to, by ograniczyć liczbę pracowników jednocześnie pracujących w halach, wprowadziliśmy trzyzmianowy system pracy. Dla tych, którzy mogą realizować zadania z domu, wprowadziliśmy system pracy zdalnej. Wycofaliśmy pracowników serwisu zagranicznego z krajów zagrożonych, przede wszystkim z Włoch. Ograniczyliśmy również do minimum wyjazdy służbowe. Wprowadziliśmy specjalne procedury związane ze stosowaniem środków ochrony osobistej, a także zwiększyliśmy częstotliwość sprzątania pomieszczeń i rozszerzyliśmy zakres sprzątania o dezynfekcję pomieszczeń i urządzeń. Na bieżąco prowadzimy spotkania informacyjne dla pracowników, a całość sytuacji monitoruje spotykający się codziennie zespół kryzysowy.   

Czy i jak Pesa szykuje się na kryzys? Czy uważacie, że odbicie nastąpi na przykład za dwa tygodnie i sytuacja wróci do normy?   

Sytuacja jest poważna i może mieć dla nas trudne do oszacowania, negatywne konsekwencje. Już mamy pierwsze sygnały o możliwym opóźnieniu dostaw komponentów od zagranicznych dostawców z Europy Zachodniej. Kolejnym problemem może być ograniczenie podróży służbowych pracowników dostarczających nam komponenty czy systemy, których obecność jest konieczna w trakcie badań homologacyjnych. Od stycznia realizujemy produkcję zgodnie z planem, ale zakłócenie łańcucha dostaw czy badań homologacyjnych może spowodować kolejne opóźnienia w dostawach gotowych pojazdów do klientów.     

Jak biznesowo inna jest bieżąca sytuacja od poprzednich załamań i jak wcześniej przygotowaliście firmę do kryzysowych sytuacji?   

Tak trudnej sytuacji doświadczamy po raz pierwszy, dlatego trudno ją porównać do jakichkolwiek zdarzeń z przeszłości. Mamy w pamięci zupełnie inne wydarzenia o charakterze globalnym, które negatywnie wpłynęły na spółkę. Myślę tu przede wszystkim o wprowadzonych przez UE sankcjach na Rosję po aneksji Krymu. Przypomnę, że Pesa realizowała wtedy ważny kontrakt na dostawę tramwajów do Moskwy. Po wprowadzeniu sankcji nagle kurs zaczął gwałtownie spadać, rozliczaliśmy się w euro, więc z rosyjskiej perspektywy tramwaje stały się prawie dwa razy droższe. Kontrakt został zerwany, a my zostaliśmy z częściami w magazynach za prawie 200 mln zł.   

Opracowała Katarzyna Kapczyńska

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane