Pesa i Newag pojadą własnymi torami

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 03-10-2018, 22:00

Koniec konsolidacyjnych planów dostawców taboru. Rozmowy Newagu i PFR zakończyły się fiaskiem.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) chciał skonsolidować producentów taboru, czyli Pesę i Newag. Fuzja miała umocnić krajowych graczy wobec łączących się Alstomu i Siemensa. W listopadzie ubiegłego roku Newag zaczął rozmowy z PFR, dotyczące tzw. opcji strategicznych „związanych z potencjalnymi procesami konsolidacyjnymi sektora produkcji taboru kolejowego w Europie”. Od kilku miesięcy nie były realnie prowadzone, a teraz oficjalnie zakończyły się fiaskiem.

Newag, którym kieruje Zbigniew Konieczek woli pozostać prywatną firmą. Nie wejdzie do grupy, którą budować chciał PFR.
Zobacz więcej

Bez parasola:

Newag, którym kieruje Zbigniew Konieczek woli pozostać prywatną firmą. Nie wejdzie do grupy, którą budować chciał PFR. Fot. GK

„Decyzja Spółki podyktowana jest brakiem sformułowania możliwych kierunków współpracy strategicznej (…) w szczególności sprecyzowaniaparametrów rozważanego Projektu, w tym udostępnienia dokumentacji umożliwiającej jego ocenę” — napisali przedstawiciele Newagu w raporcie giełdowym.

Dodali, że do dnia jego publikacji nie uzgodniono szczegółowych parametrów ani nawet harmonogramu negocjacji.

„W związku z powyższym Zarząd Emitenta uznał, iż istnieje niskie prawdopodobieństwo realizacji Projektu na tym etapie, wobec czego postanowił zakończyć rozmowy z PFR w zakresie możliwych scenariuszy konsolidacji rynku taboru kolejowego” – dodał Newag. Nie wyklucza powrotu do rozmów w przyszłości.

Paweł Borys, prezes PFR zapewnia, że pomysł fuzji nie został definitywnie pogrzebany, ale obecnie priorytetem jest zrestrukturyzowanie w ciągu roku Pesy. Krzysztof Sędzikowski, prezes bydgoskiej firmy, także podkreśla, że Pesę najpierw trzeba zrestrukturyzować, a dopiero później można myśleć o konsolidacji.

Kierowana przez niego spółka prowadzi proces naprawczy związany z pozyskaniem finansowania o wartości 300 mln zł z PFR oraz kilkuset milionów złotych bieżących kredytów od banków i gwarancji od ubezpieczycieli. Projekt powinien być sfinalizowany w tym miesiącu. Dzięki temu Pesa będzie mogła wykonać projekty z bieżącego portfela i kontraktować nowe.

Decyzja Newagu nie dziwi także ekspertów. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, przyznaje, że przed ewentualną fuzją bydgoska spółka powinna przejść restrukturyzację. Przypomina też, że w grupie PFR są poznańskie zakłady Cegielskiego, które także są w kiepskiej sytuacji. Włączenie Newagu do takiego grona mogłoby go osłabić.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Pesa i Newag pojadą własnymi torami