ORP Orzeł był torpedowym okrętem podwodnym zwodowanym w Holandii 15 stycznia 1938 roku. Długość całkowita wynosiła 84 metry, wypierał w zanurzeniu 1473 ton. Zanurzenie konstrukcyjne jednostki wynosiło 80 metrów, w praktyce jednak „Orzeł" zdolny był do bezpiecznego zanurzania na głębokość co najmniej 100 metrów. Konstrukcja oraz układ napędowy (diesel-elektryczny) pozwalały jednostce na rozwijanie prędkości 19,44 węzła na powierzchni oraz 8,9 węzła w zanurzeniu. Podstawowe uzbrojenie okrętu stanowiło 20 torped wystrzeliwanych z 12 wyrzutni.










2 lutego 1939 roku okręt został oficjalnie włączony do Marynarki Wojennej. W składzie Dywizjonu Okrętów Podwodnych, „Orzeł” wziął udział w początkowym okresie obrony Wybrzeża. Następnie został internowany w stolicy Estonii, zdołał zbiec w brawurowym rajdzie. Pozbawiony map, do 7 października kontynuował patrol na Bałtyku, po czym przez cieśninę Sund przepłynął do Wielkiej Brytanii.
Operując z Wysp Brytyjskich, 8 kwietnia 1940 roku podczas patrolu na Morzu Północnym, zatopił transportowiec „Rio de Janeiro”, przewożący wojska niemieckie w ramach operacji Weserübung – informacja przekazana przez „Orła” była jednym z pierwszych sygnałów świadczących o niemieckiej inwazji na Norwegię.
Z niewyjaśnionych do dziś przyczyn, ORP „Orzeł” zaginął wraz z całą załogą podczas patrolu na Morzu Północnym na przełomie maja i czerwca 1940 roku. 11. czerwca 1940 r. został uznany za stracony.
Dzięki uprzejmości autorów strony Polish Navy in Colour możemy dziś podziwiać znakomite zdjęcia Marynarki Wojennej RP, którym pokolorowanie nadało niezwykłego ducha. Wybraliśmy fotografie związane z "Orłem" i innymi jednostkami polskiej przedwojennej i wojennej floty.
Zapraszamy do obejrzenia galerii oraz odwiedzin na stronie Polish Navy in Colour!
