Eksperci podkreślają, że odejście od paliw kopalnych w polskiej energetyce jest konieczne ze względów środowiskowych i ekonomicznych. Ich zdaniem coraz większe znaczenie w rozwijaniu niskoemisyjnych, zielonych technologii będzie odgrywał wodór. Przedsiębiorcy już mogą - z pomocą dotacji - tworzyć bazujące na nim rozwiązania. Są one z powodzeniem wykorzystywane m.in. w transporcie drogowym, kolejowym, śródlądowym, morskim i lotniczym.
Dwa rodzaje przedsięwzięć
Dotychczas programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dotowały projekty wodorowe dotyczące głównie rozwoju transportu publicznego. Tym razem w prowadzonym przez fundusz konkursie „Inwestycje w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru” mogą startować przedsiębiorcy. Nabór jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– Firmy mogą zdobyć dofinansowanie na dwa rodzaje przedsięwzięć. Pierwszy dotyczy projektów o charakterze badawczo-rozwojowym. Ich celem powinno być opracowanie nowych lub zmodernizowanych pojazdów zasilanych wodorem. Drugi typ polega na budowie nowych zakładów lub linii produkcyjnych dla innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem – wyjaśnia Małgorzata Okularczyk-Okoń, prezes Collect Consulting.
Warto podkreślić, że przedsiębiorcy mogą ubiegać się o granty lub finansowanie łączące bezzwrotną dotację z pożyczką. Budżet konkursu wynosi 1,2 mld zł. Maksymalna wartość dotacji przeznaczona na jeden projekt to aż 150 mln zł, natomiast minimalna wartość kosztów kwalifikowanych - 10 mln zł. Z kolei maksymalne wsparcie w postaci pożyczki może sięgnąć 300 mln zł.
Barbara Brzezińska, menedżer w PwC, wyjaśnia, że pożyczki będą udzielane na okres maksymalnie 15 lat.
– W uzasadnionych przypadkach przedsiębiorcy dostaną szansę na dłuższe finansowanie zwrotne. Nie może ono jednak przekroczyć 25 lat – zaznacza Barbara Brzezińska.
Precyzuje, że wysokość pożyczki to różnica między wartością kosztów kwalifikowanych projektu a dofinansowaniem udzielonym w formie dotacji. Zaznacza, że finansowanie zwrotne będzie przyznawane wyłącznie na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych.
Zwraca uwagę na projekty prowadzone w formule project finance. Chodzi o takie finansowanie przedsięwzięć, które bazuje na prognozowanych przepływach pieniężnych uzyskanych z ich realizacji, a nie na ogólnej zdolności kredytowej lub bilansie firm.
– W przypadku tego typu projektów obowiązuje wymóg posiadania przez przedsiębiorcę wkładu własnego. Powinien on wynosić co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i być wniesiony w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym – podkreśla Barbara Brzezińska.
Plan prac badawczych
Prezes Collect Consulting zwraca uwagę na to, że przedsiębiorcy, którzy będą przygotowywali wnioski o dofinansowanie, studium wykonalności i model finansowy projektu, nie mogą zapomnieć o sporządzeniu odpowiednich analiz i obliczeń uzasadniających wskaźniki w tych dokumentach. Istotne jest również opracowanie właściwego planu prac badawczych.
– Największe szanse na zdobycie dofinasowania będą miały dobrze przygotowane i zaplanowane do realizacji projekty. Powinny charakteryzować się dużym poziomem gotowości do opracowania zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Kluczowy będzie planowany do osiągniecia tzw. efekt ekologiczny projektu, uzyskany poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. Chodzi o wskazanie przez przedsiębiorcę, o ile w ciągu roku zmniejszy się ilość wyemitowanych gazów w wyniku zastąpienia pojazdów na paliwa konwencjonalne tymi zasilanymi wodorem – tłumaczy Małgorzata Okularczyk-Okoń.
Eksperci sprawdzą, jak wiele części i komponentów wyprodukowanych w krajach Unii Europejskiej przedsiębiorca zastosował w powstałym pojeździe.
– Im będzie ich więcej, tym wzrośnie prawdopodobieństwo wyboru danego projektu do objęcia dofinansowaniem – zaznacza prezes Collect Consulting.
Podkreśla, że kryterium decydującym o potencjale projektu będzie innowacyjność przyjętych rozwiązań. Najlepiej, aby proponowane technologie można było zaliczyć do czołówki wśród dostępnych na rynku.
Za co bonus
Premiowane będą projekty, które mają szanse stać się przełomowymi w branży wodorowej i będą korzystne pod względem środowiskowym oraz ekonomicznym.
– Budowa i wdrożenie z pomocą dofinansowania z KPO nowoczesnych pojazdów i statków napędzanych wodorem to dla naszego kraju szansa na zbudowanie gałęzi gospodarki wodorowej. Natomiast przedsiębiorcy będą mogli dzięki temu konkurować transportem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla – zaznacza Małgorzata Okularczyk-Okoń.
Wnioski o dofinansowanie można składać do 2 września. NFOŚiGW nie wyklucza wydłużenia terminu naboru, jeśli będzie taka potrzeba.
- dotacja
- dotacja i pożyczka udzielone łącznie na jedno przedsięwzięcie
- projekty badawczo-rozwojowe dotyczące opracowania nowych lub zmodernizowanych pojazdów zasilanych wodorem
- przedsięwzięcia polegające na budowie nowych zakładów lub linii produkcyjnych dla innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem