Pierwsza aukcja Christie’s w Chinach

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2013-09-27 10:44

25 mln USD uzyskał ze sprzedaży m.in. dzieł sztuki dom aukcyjny Christie’s w ramach swojego pierwszego takiego eventu w Chinach Kontynentalnych, informuje Bloomberg.

Aukcja która odbyła się w czwartkowy wieczór w Szanghaju okazała się wielkim sukcesem. Osiągnięty przychód zdecydowanie przewyższył wstępne szacunki, które zakładały sprzedaż na poziomie 16 mln USD. Najwyższą kwotę uzyskano z aukcji diamentowo-rubinowego naszyjnika, który poszedł za 2,94 mln USD. Nabywców znalazły też m.in. dzieła Picassa, zegarki Patek Philippe i butelki znanego wina Chateau Lafite. Spośród wystawionych przedmiotów jedynie obraz Giorgio Morandiego nie znalazł chętnego, przy cenie na poziomie 850 tys. USD.

Choć obejmująca zaledwie 39-pozycji aukcja według światowych standardów była bardzo mała, miała jednak ogromne znaczenie marketingowe, otwierając dostęp londyńskiemu domowi do rosnących szeregów zamożnych Chińczyków na ich własnym terenie.

„Tak jak w 19-tym wieku Europa i w 20-tym Stany Zjednoczone, tak w ciągu 20-30 lat Chiny staną się najważniejszym rynkiem” – ocenia Francois Pinault, założyciel firmy Kering, właściciela Christie’s.

Nadal jednak, najbardziej lukratywna część chińskiego rynku dział sztuki i antyków, którego wartość w 2012 r.  European Fine Art Foundation szacowała na 14,3 mld USD, jest niedostępna dla zagranicznych domów aukcyjnych, w związku z obowiązującym w Chinach prawem chroniącym relikty kultury.

W grudniu w Pekinie ma się odbyć pierwsza aukcja konkurencyjnego domu, Sotheby’s.