Pierwszy informator dla zainteresowanych eksportem poza UE

Polska Agencja Prasowa SA
05-06-2006, 13:50

Wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek zaprezentował w poniedziałek "Mapę możliwości polskiego eksportu do krajów pozaunijnych" - pierwszy informator dla przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność na rynkach poza Unią Europejską.

Wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek zaprezentował w poniedziałek "Mapę możliwości polskiego eksportu do krajów pozaunijnych" - pierwszy informator dla przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność na rynkach poza Unią Europejską.

Dokument opracowali eksperci z Ministerstwa Gospodarki oraz Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (IKCHZ) na podstawie danych dostarczonych przez polskie służby dyplomatyczne. Zostanie umieszczony w internecie (na stronie www.mg.gov.pl) i - jak zapewnili przedstawiciele ministerstwa - będzie stale aktualizowany.

Jak mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej Kaczmarek, publikacja miała spełnić dwa cele. "Po pierwsze, zebrano w niej całą dostępną wiedzę o naszym potencjale eksportowym na rynki inne niż unijne. Po drugie, stanowi ona rodzaj przewodnika i pomocy dla firm przy identyfikowaniu celów eksportowych" - wyjaśnił.

W opracowaniu można znaleźć m.in. informacje na temat wymiany handlowej Polski z poszczególnymi krajami pogrupowanymi według kontynentów. Firma zainteresowana działalnością w danym kraju może sprawdzić jak wyglądała jego dotychczasowa współpraca z Polską, jakie są warunki dostępu do tamtejszego rynku, jego chłonność i zapotrzebowanie. Autorzy wskazują też branże i towary o największych możliwościach eksportowych dla danego kraju.

"Po wejściu Polski do Unii Europejskiej powinniśmy skoncentrować się na rynkach z dużym potencjałem zbytu dla naszych produktów, takich jak Indie, Chiny, Brazylia. Chcemy lepiej wspierać ten kierunek eksportu" - dodał minister.

Według prognoz sporządzonych w Ministerstwie Gospodarki na podstawie statystyk bilansu płatniczego, w roku 2006 eksport wzrośnie o 15 proc. do poziomu 88,3 mld euro. "W tym roku przekroczymy po raz pierwszy 200 mld dolarów w obrotach handlowych z zagranicą" - podkreślał Kaczmarek.

Dyrektora IKCHZ Ryszarda Michalskiego niepokoją słabości naszego eksportu. "Duża jego część jest wymuszana niedostatkiem popytu na rynku krajowym. Jeśli wzrośnie popyt na naszym rynku, może on stanowić konkurencję dla eksportu" - mówił Michalski.

Zbyt mało eksportujemy też wyrobów o dużej wartości dodanej, szczególnie produktów zaawansowanych technologicznie. Stanowią one zaledwie 2,7 proc. naszego eksportu, na Węgrzech wskaźnik ten jest dziewięciokrotnie wyższy, w Irlandii zaś 11 razy wyższy - wskazywał Michalski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Pierwszy informator dla zainteresowanych eksportem poza UE