Piesi bezpieczniejsi dzięki technologii

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-01-2021, 16:58
aktualizacja: 29-01-2021, 12:37

W Polsce ginie sześć razy więcej pieszych niż w Szwecji, a 90 procent kierowców przekracza prędkość w rejonach przejść dla pieszych. Dane dotyczące roku 2019 mówią, że na polskich drogach zginęło 2909 osób, w tym 793 pieszych z czego aż 234 na przejściach dla pieszych. W ciągu pierwszych czterdziestu dni 2020 roku zginęło 100 pieszych, z czego 60 na przejściach dla pieszych. W 95% winę ponosiła osoba kierująca pojazdem. Statystyki są nieubłagane: przejścia dla pieszych wciąż nie są w Polsce bezpieczne. Jak rozwiązać ten problem?

1 stycznia Sejm przegłosował długo zapowiadaną nowelizację przepisów ruchu drogowego, dającą pierwszeństwo pieszym zbliżającym się do przejścia. Według nowych przepisów kierujący pojazdem ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, zmniejszenia prędkości, ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, oraz w jego okolicy.

Jednak oprócz zmian w przepisach, dla zwiększania bezpieczeństwa ważne są również promocja odpowiednich zachowań oraz takie zmiany w infrastrukturze drogowej, które trwale wpłyną na zachowania kierowców i pieszych. Dobrym rozwiązaniem jest inteligentna infrastruktura drogowa, która pomaga zachować bezpieczeństwo poruszania się po przejściu dla pieszych przy jednoczesnym zachowaniu komfortu jazdy.

Jednym z elementów inteligentnej infrastruktury drogowej jest przejście typu SmartPass, które daje kierowcy natychmiastową informację o obecności na przejściu pieszego, zwiększając tym samym jego bezpieczeństwo. Z tej zaawansowanej technologii korzystają nowoczesne miasta – tzw. SmartCities.

Jak działa system inteligentnych przejść dla pieszych?

1. W momencie wykrycia pieszego w strefie przejścia czujniki ruchu aktywują system SmartPass.

2. Zsynchronizowane światła LED zaczynają pulsować w stronę kierowcy z jednostajną częstotliwością.

3. W kierunku pieszego wysyłany jest komunikat głosowy przypominający o konieczności zachowania ostrożności.

4. Gdy pieszy opuści strefę przejścia, SmartPass wyłącza sygnały świetlne oraz głosowe. Samochody mogą bezpiecznie ruszyć dalej.

Przejście jest monitorowane za pomocą systemu kamer. To oznacza, że gdy pieszy zbliża się do przejścia, kamery rejestrują jego oraz pojazdy. Wbudowany radar mierzy prędkość pojazdów zbliżających się do przejścia. Moduł komunikacji przesyła informacje z systemu SmartPass do chmury obliczeniowej, dzięki czemu możliwa jest analiza danych o ruchu pieszych oraz aut na przejściu.

Oprócz systemu monitorowania i ostrzegania, inteligentne przejście dla pieszych wyposażone jest w system doświetlenia przejścia oraz system antypoślizgowy − ASE System. Pozwala on na skrócenie o 30% drogi hamowania pojazdów, w szczególności w trudnych warunkach atmosferycznych, przy śliskiej nawierzchni.

Inteligentna infrastruktura wspiera zmiany legislacyjne

W nowelizacji zapisów o ruchu drogowym czytamy: „kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście”. Ten zapis, wsparty odpowiednią inteligentną infrastrukturą będzie znacznie efektywniejszy i przyczyni się do szybszej zmiany zachowań kierowców.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak dowodzą statystyki, zmiany w wyglądzie pasów na przejściu dla pieszych obejmujące np. zmianę koloru, czy złudzenie trójwymiarowości, nie rozwiązały kwestii bezpieczeństwa. SmartPass gwarantuje, że pieszy zostanie przez kierowcę dostrzeżony, a system ostrzegania za pomocą inteligentnych świateł LED skutecznie skoncentruje uwagę kierowców na pieszych. Pieszy i kierowca nie muszą zatem nawiązywać kontaktu wzrokowego, upewniać się, że widzą się nawzajem. Pieszy nie musi podniesieniem ręki sygnalizować zamiaru przejścia.

Inteligentne przejście dla pieszych na ul. Sikorskiego w Ełku
Inteligentne przejście dla pieszych na ul. Sikorskiego w Ełku

Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych potwierdzona badaniami

SmartPass to jedyne tego typu urządzenie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce, które zostało zbadane przez Instytut Dróg i Mostów, Politechniki Warszawskiej (Analiza bezpieczeństwa ruchu na tzw. Aktywnych Przejściach dla Pieszych, grudzień, 2017. Instytut Dróg i Mostów, Politechnika Warszawska) pod kątem skuteczności zwiększenia bezpieczeństwa oraz poprawy komfortu uczestników ruchu. Zespół badawczy przeanalizował:

– liczbę przepuszczeń pieszych przez kierujących pojazdami

– czas oczekiwania pieszego na możliwość wejścia na przejście

– liczbę konfliktów (pojazdy vs. piesi)

– prędkość pojazdów

Przed wprowadzeniem zmian na niektórych przejściach tylko 2-5% kierowców zwalniało lub zatrzymywało się, aby pozwolić pieszym przejść na drugą stronę. Po wyznaczeniu inteligentnych przejść ten wskaźnik wzrósł średnio dwukrotnie – do 37% – zaś na niektórych przejściach przekroczył 50%. Wskaźnik konfliktów po wprowadzeniu aktywnych przejść zmniejszył się przeciętnie o 10%. Spadła również prędkość pojazdów na przejściach – średnio o 4 km/h.

Inteligentne przejście dla pieszych na Pl. Bankowym w Warszawie
Inteligentne przejście dla pieszych na Pl. Bankowym w Warszawie

SmartPass wyznacza standardy bezpieczeństwa, nie tylko w Polsce

Inteligentne przejście dla pieszych typu SmartPass na dobre wpisało się już w infrastrukturę inteligentnych miast w Polsce. Najwięcej inteligentnych przejść dla pieszych w naszym kraju ma Warszawa. Dzięki Dyrekcji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie i jej otwartości na innowację mieszkańcy Warszawy mogą korzystać z ponad 25 takich rozwiązań.

Inteligentne przejścia dla pieszych SmartPass zostały zainstalowane również w Ełku, Rudzie Śląskiej, Piotrkowie Trybunalskim, Białej Podlaskiej czy Jarosławiu. Coraz więcej samorządowców w Polsce stawia na programy poprawy bezpieczeństwa z ich wykorzystaniem, co już przynosi pozytywne rezultaty w postaci zmniejszonej liczby wypadków. Na koniec 2020 roku w całej Polsce było już ponad 300 inteligentnych przejść typu SmartPass.

Pod koniec 2019 roku pierwszy zagraniczna instalacja SmartPass powstała w mieście Sosnowy Bor (okolice St. Petersburga), co poprawiło tamtejsze statystyki i bardzo spodobało się mieszkańcom. Mimo panującej epidemii Covid-19, SmartPass został zauważony przez klientów za granicą. Prowadzimy już zaawansowane rozmowy z partnerami biznesowymi ze Słowacji, Niemiec, Szwecji oraz krajów Bliskiego Wschodu.

- Smartpass to w 100% polska myśl i polskie wykonanie. Jako zarząd jesteśmy dumni z tego, że inżynierowie oraz pracownicy Euroasfalt przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i z sukcesem realizują wizję zero, czyli zero wypadków na drogach w Polsce i za granicą − mówi Marcin Antonowicz, wiceprezes Euroasfalt.

Euroasfalt to lider w innowacyjnych rozwiązaniach poprawiających bezpieczeństwo na przejścia dla pieszych. Producent takich systemów jak APP Zebra, SmartPass, ASE System działający w Polsce od 1993 roku.

www.euroasfalt.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane