Czytasz dzięki

Pikanie rozlega się już od 45 lat

opublikowano: 23-09-2020, 22:00

W jednym z amerykańskich supermarketów w 1974 r. kasjerka po raz pierwszy użyła laserowego skanera, by odczytać cenę gumy do żucia. Zapoczątkowało to nową erę handlu, w której informacje o produkcie są sczytywane automatycznie.

Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy. W 2020 r. liczba uczestników systemu kodów kreskowych przekroczyła na świecie 2 mln firm, a w Polsce ponad 26 tys. — podaje w najnowszym raporcie GS1 Polska. Już w latach 50. prowadzono prace nad UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w 1973 r., natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.

Poczciwy kod kreskowy doczekał się już nowocześniejszych następców.
Technologia identyfikacji radiowej pozwala skanować produkty wyposażone w
odpowiednie etykiety automatycznie podczas ich poruszania się na taśmociągu.
Weryfikacja stanu faktycznego z listem przewozowym trwa tyle, ile przejazd
paczki lub palety przez tunel.
Zobacz więcej

JESZCZE SPRAWNIEJ:

Poczciwy kod kreskowy doczekał się już nowocześniejszych następców. Technologia identyfikacji radiowej pozwala skanować produkty wyposażone w odpowiednie etykiety automatycznie podczas ich poruszania się na taśmociągu. Weryfikacja stanu faktycznego z listem przewozowym trwa tyle, ile przejazd paczki lub palety przez tunel. Fot. Bloomberg

Wykorzystać dane

W Polsce kody GS1 pojawiły się w 1990 r. wraz z rozwojem nowoczesnej sieci dystrybucji. Wprowadziły je pierwsze zagraniczne sieci handlowe Globi, Billa i HIT. Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla nowoczesnych łańcuchów dostaw, gdyż odczytywany kod pozwalał identyfikować znaczniewięcej, skracając przy tym czas obsługi klienta.

— W ciągu 30 lat obserwowaliśmy rozwój przedsiębiorczości, początki gospodarki cyfrowej oraz narodziny i wzrost e-commerce. U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec dużej ilości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem w handlu detalicznym, ale i innych obszarach — w produkcji, logistyce, budownictwie czy ochronie zdrowia — podkreśla Joanna Redmer, prezes GS1 Polska.

Elżbieta Hałas, członkini zarządu tej firmy, dodaje, że wspiera ona cyfryzację łańcucha dostaw, udostępniając standardy identyfikacyjne i komunikacyjne zapewniające interoperacyjność i ułatwiające wdrożenia.

— Teraz, gdy handel przenosi się do internetu, nasz podstawowy standard — numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata. Jest kluczem do uwierzytelniania towaru i do uzyskania wiarygodnych informacji o nim — tłumaczy Elżbieta Hałas.

— Cyfrowa rewolucja, e- -commerce i globalizacja stawiają kolejne wyzwania: coraz krótszy czas realizacji transakcji, bezbłędność ich realizacji, identyfikowalność produktu na każdym etapie łańcucha dostaw oraz dostępność tych informacji w czasie rzeczywistym. Efekty wdrażania standardów będą widoczne dla uczestników handlu, ale również będą poprawiały konkurencyjność całej gospodarki — podsumowuje Jarosław Gulowaty, dyrektor ds. logistyki w Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.

Wchodzą coraz śmielej

W handlu detalicznym zastosowanie unikatowego oznaczenia umożliwiło swobodną bezobsługową sprzedaż wielokanałową. System GS1 pozwala śledzić poszczególne etapy produkcji żywności, wymieniać dane między dostawcami na skalę globalną oraz ograniczać marnowanie żywności. W handlu online GTIN ułatwia szczegółowe odnajdowanie produktów przez wyszukiwarkę, ale również unikanie podróbek. GTIN (kod EAN) zapewnia także wzrost współczynnika konwersji strony o 20 proc. oraz wzrost współczynnika klikalności oferty o 40 proc.

Nic dziwnego zatem, że kody EAN stały się standardem rynkowym w najpopularniejszych polskich sklepach internetowych i marketplace’ach jak: Allegro, Empik, eMAG oraz światowych — Amazon. Zastosowanie identyfikacji opartej na kodach kreskowych wchodzi do administracji państwowej. Od 1 stycznia 2021 r. Narodowy Bank Polski wprowadzi standard GS1 do transportu gotówki w bankach i na Poczcie Polskiej. Procedury obowiązują dostawców zamówień dla polskiej armii. Wspierają nie tylko sprawność procesów, lecz także bezpieczeństwo. Ten ostatni aspekt jest szczególnie ważny w ochronie zdrowia.

Technologia RFID i ułatwienia

Checkpoint Systems Polska oferuje technologię identyfikacji radiowej zamiast kodów kreskowych. Produkty wyposażone w etykietę RFID są automatycznie skanowane w tunelu na taśmie transportowej. Weryfikacja stanu faktycznego z listem przewozowym trwa tyle, ile przejazd palety przez tunel.

— Takie i podobne rozwiązania wdrożyliśmy w centrum logistycznym LPP w Pruszczu Gdańskim. Dzięki temu zautomatyzowano wiele czasochłonnych procesów — od przyjęcia towaru na poziomie pojedynczej sztuki, kontroli zawartości przesyłek, po czas sortowania i kompletowania dostaw do poszczególnych sklepów — mówi Ewa Pytkowska, dyrektor sprzedaży w Checkpoint Systems Polska.

RFID pozwala na kontrolę zasobów umieszczonych w magazynie oraz ich precyzyjną lokalizację. W przypadku inwentaryzacji możemy wyposażyć wózki w anteny, które mogą jeździć pomiędzy alejkami i dokonywaćautomatycznego spisu. Finalizujemy prace nad autonomicznymi dronami przeznaczonymi do takich zadań — dodaje Ewa Pytkowska.

Obecnie około 90 proc. etykiet RFID stosowanych jest w przemyśle odzieżowym. Te rozwiązania znajdziemy w firmach: Adidas, Nike, Inditex, H&M, Decathlon, LPP. Wiele koncernów szuka rozwiązań, które zmniejszają koszty. DB Schenker wdrożył okulary Picavi do kompletacji zamówień. Przetestowano je w Bremie i Rodgau w Niemczech, przy czym zespół w Rodgau pracował dodatkowo z inteligentną rękawicą do skanowania ProGlove.

— Partnerstwo z Picavi i ProGlove to dwa nasze najnowsze sukcesy w ramach wdrażania innowacji w logistyce. Wprowadzając w naszych magazynach inteligentne okulary i rękawice, inwestujemy w swoją przyszłość jako preferowanego partnera w łańcuchu dostaw dla firm na całym świecie — mówi Xavier Garijo z DB Schenker.

Picavi wykorzystuje okulary do wyświetlania informacji w polu widzenia użytkownika. Dzięki temu pracownicy magazynu podczas kompletacji towarów, zamiast trzymać w ręku skaner i papierowe dokumenty, mają obie ręce wolne. Rozwiązanie maksymalizuje produktywność i minimalizuje błędy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane