Brak podpisu pod deklaracją podatkową należy do najczęstszych i najpoważniejszych błędów w PIT. Podatnicy, którzy składają zeznania podatkowe, zawsze są zobowiązani je podpisywać.
- Zeznanie bez podpisu nie wywołuje skutków prawnych, czyli jest nieważne. Złożony podpis na zeznaniu PIT jest jednocześnie oświadczeniem podatnika, że dane zawarte w zeznaniu są zgodne z rzeczywistością, a także, w przypadku wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci, że spełnione zostały warunki do takiego opodatkowania – wyjaśnia Michał Kasprzak, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach.
Z tych powodów podatnik, który zorientuje się, że nie podpisał zeznania, powinien sam zgłosić się do urzędu skarbowego, aby uzupełnić podpis lub złożyć ponownie podpisane zeznanie. Formalnie – jak podkreśla przedstawiciel katowickiej izby - zeznanie złożone bez podpisu nie stanowi oświadczenia podatnika, a zatem ponownie złożone zeznanie nie jest korektą – jest zeznaniem pierwotnym. Jeżeli podatnik tego nie zrobi sam, urząd w ramach wstępnej weryfikacji wezwie go do uzupełnienia braku.
- Jeżeli podatnik nie uzupełni podpisu na zeznaniu (samodzielnie lub na wezwanie), będzie on odpowiadać za niezłożenie zeznania w wymaganym terminie – wyjaśnia Michał Kasprzak. W takim przypadku należy spodziewać się mandatu.
Problemów z podpisem nie ma w przypadku rozliczenia dokonywanego przez internet. System e-deklaracji jest tak zaprogramowany, że niepodpisany formularz nie zostanie przesłany do fiskusa. O obowiązku złożenia podpisu muszą pamiętać Ci, którzy wypełnią druki pobrane w urzędach skarbowych albo wydrukują je w formacie PDF ze strony internetowej i w formie papierowej będą składać roczne zeznanie.