PizzaPortal ma chęć na dostawę

Na rynku zamawiania jedzenia przez internet każda minuta zaczyna się liczyć. Warto pomyśleć o flocie

— Od końca listopada testujemy własne dostawy we Wrocławiu. Pilotaż wygląda bardzo obiecująco i w pierwszym kwartale podejmiemy ostateczną decyzję w sprawie wdrożenia w całym kraju. To kwestia stworzenia nowej nogi biznesu. Jednak model z własnymi dostawami zapewni nam kontrolę nad czasem i jakością dostarczanego posiłku — mówi Bartosz Sala, prezes PizzaPortal.pl.

Bartosz Sala, którzy zarządza Pizzaportal.pl, podaje, że na jedzenie zamawiane przez internet wydajemy 500-600 mln zł rocznie.
Zobacz więcej

DWUCYFROWY WZROST:

Bartosz Sala, którzy zarządza Pizzaportal.pl, podaje, że na jedzenie zamawiane przez internet wydajemy 500-600 mln zł rocznie. Grzegorz Kawecki

Walka z czasem…

Przyznaje, że błyskawicznie rosnący rynek zamówień jedzenia on-line, wart około 500-600 mln zł, powoli wkracza w fazę, w której o klienta walczy się m.in. jak najkrótszym czasem realizacji zamówienia.

— Szala przechyla się coraz bardziej w kierunku jakości, a do tego najlepsza jest własna flota. Oczywiście wiąże się to z opłatą za dowóz, ale coraz więcej klientów jest skłonnych ponieść dodatkowe koszty w zamian za pewność, że jedzenie dotrze do nich w 30 minut — dodaje Bartosz Sala.

Jego zdaniem rokrocznie na zamawiane przez internet jedzenie wydajemy o 60-70 proc. więcej. Przyciąga to kolejnych graczy. Przed rokiem pojawił się UberEats, który ma własnych kierowców. Są też firmy wyspecjalizowane w samych dowozach i liczne start-upy oferujące portale do zamawiania posiłków.

…i z telefonem

— Już widać przetasowania na rynku. Nie chodzi tylko o napływ nowych graczy. Nie wszystkie biznesy wytrzymują presję kosztów — niektóre się wycofują. Wbrew pozorom technologia wykorzystywana do zbierania zamówień online wymaga dużych i ciągłych nakładów finansowych, sprawności operacyjnej oraz wysokich wydatków marketingowych, co przerasta możliwości małego start-upu. PizzaPortal. pl natomiast zyskała w zeszłym roku dodatkowego branżowego inwestora — AmRest, który wzbogacił nas o know-how operacyjny — mówi Bartosz Sala.

Pozyskanie AmRestu oznaczało też powiększenie liczby restauracji w serwisie o 150 spośród prowadzonych przez niego lokali (pod szyldem KFC i PizzaHut). — Do końca roku chcemy mieć ofertę 5 tys. lokali. To liczba, którą uważamy za docelową na rynku. Obecnie współpracuje z nami ponad 3 tys. restauracji — mówi prezes PizzaPortal.pl. Od lat spółka ma też innego akcjonariusza — Delivery Hero, właściciela podobnych biznesów na całym świecie. — Cały czas największym konkurentem dla nas jest... telefon.

W Polsce około 80 proc. zamówień poza lokalem jest składanych za jego pośrednictwem. Internet generuje obecnie 6-8 proc. wszystkich zamówień. Dla porównania, w Niemczech jest to 12-13 proc., a w Wielkiej Brytanii — 30-40 proc. Nauczyliśmy się polegać na internecie przy rezerwacji hoteli, to samo czeka posiłki — uważa Bartosz Sala.

OKIEM EKSPERTA

Wygrają najwięksi

JAROSŁAW FRONTCZAK

główny analityk handlu detalicznego w PMR

Dziś widać dwie duże marki w tej branży — Pizzaportal.pl i Pyszne.pl. Od niedawna próbuje mocniej zaistnieć także UberEats, a poza tym działa wiele mniejszych, lokalnych firm. Nie spodziewam się, żeby liczba podmiotów w branży się zwiększała, raczej ktoś będzie się pojawiał, a ktoś znikał. Z jednej strony — rynek mocno się rozwija i coraz częściej składamy zamówienia przez internet. Korzystamy też z różnych aplikacji na smartfonach, przyzwyczajając się m.in. do takich, które umożliwiają zamówienie jedzenia. Z drugiej strony — pojawia się pytanie, w jakim stopniu i jak długo największe sieci restauracji będą chciały korzystać z pośredników i oddawać część marży. Jeśli — zamiast samodzielnie organizować zamówienia i dostawę — zostaną u pośredników, to u największych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Rolnictwo / PizzaPortal ma chęć na dostawę