PKO BP odczuł cyfrowy efekt skali

opublikowano: 22-05-2018, 22:00

Największy polski bank cyfrowym liderem nie jest, ale ma szansę się nim stać. Inwestycje w nowe technologie widać w wynikach.

PKO Bank Polski miał w I kw. 2018 r. rekordowy zysk netto: 757 mln zł, o ponad 200 mln zł więcej niż przed rokiem. Największy polski bank, którego suma bilansowa wynosi blisko 300 mld zł, chwali się coraz mocniejszą pozycją w wyścigu o tytuł cyfrowego lidera.

Postępująca konsolidacja: Zdaniem Zbigniewa Jagiełły, prezesa PKO BP, polski rynek bankowy jest mniej skoncentrowany niż inne. Mała skala działalności i niski zwrot kapitału będzie wymuszał na bankach zmianę strategii lub wyjście. Instytucje o zwrocie z kapitałów na poziomie 5 proc. nie mają uzasadnienia biznesowego.
Zobacz więcej

Postępująca konsolidacja: Zdaniem Zbigniewa Jagiełły, prezesa PKO BP, polski rynek bankowy jest mniej skoncentrowany niż inne. Mała skala działalności i niski zwrot kapitału będzie wymuszał na bankach zmianę strategii lub wyjście. Instytucje o zwrocie z kapitałów na poziomie 5 proc. nie mają uzasadnienia biznesowego. Fot. Marek Wiśniewski

— Trend cyfryzacji widzimy w całym sektorze. Każdy bank mówi, że idzie w kierunku automatyzacji, robotyzacji, digitalizacji. PKO BP odniósł kilka sukcesów, czego najlepszym przykładem jest pionierski Blik. Nie umieszczałbym go jednak na czele wyścigu w nowoczesnych technologiach. Z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że jest największym detalicznym bankiem, który nie porusza się zwinnie po cyfrowym świecie. Oferuje rozwiązania mobilne czy internetowe porównywalne do konkurencji. Da się też znaleźć kilka banków, które mają bardziej zaawansowane rozwiązania. W roli najbardziej zaawansowanych technologicznie banków widziałbym prędzej ING, mBank czy Aliora — mówi Michał Sobolewski, analityk domu maklerskiego BOŚ.

Im większy jednak bank, tym więcej może przeznaczyć na transformację cyfrową. Jej wpływ na wyniki staje się znaczący w dłuższej perspektywie.

— Na wyniki PKO BP i innych liderów cyfryzacji pozytywnie wpływa kilka czynników. Dzięki inwestycji w nowe technologie instytucje zmniejszają koszty finansowania, bowiem zwiększająsię osady na rachunkach bieżących i oszczędnościowych. Dzieje się tak m.in. dlatego, że coraz chętniej trzymamy środki pieniężne w banku i spada wartość gotówki noszonej w portfelach. Bankowość mobilna i internetowa rozwinęła się do tego stopnia, że jednym kliknięciem przelewamy środki z konta na konto, a płatności kartą lub mobilne są coraz popularniejsze — zauważa Andrzej Powierża, analityk banku Citi Handlowy.

Banki mają też coraz lepsze narzędzia do oceny ryzyka kredytowego. Prescoring pozwala ocenić bankom ryzyko na podstawietransakcji dokonanych przez klienta np. kartą. Dzięki temu banki mogą zaoferować klientowi, któremu prowadzą rachunek, tańszy kredyt gotówkowy niż np. konkurent specjalizujący się w kredytach konsumpcyjnych. Z perspektywy klienta banku jest to wygodniejsze rozwiązanie, bo nie musi tracić czasu na szukanie finansowania w innej instytucji. Dla banku zaletą jest nie tylko zwiększenie udziału wysokomarżowych kredytów konsumpcyjnych w bilansie, co pozytywnie wpływa na przychód odsetkowy, ale i zmniejszenie kosztu ryzyka. Cyfrową transformację widać także w poprawiającej się efektywności kosztowej.

— Skala działania banku jest również dużo mniej niż kiedykolwiek uzależniona od liczby oddziałów. Model cyfrowy, z większym udziałem kosztów stałych, relatywnie lepiej sprawdza się w przypadku większych banków, bo koszty transformacji cyfrowej rozkładają się na większą bazę klientów. PKO BP bardziej korzysta z digitalizacji niż konkurencja, bo skala działania ma tutaj istotne znaczenie — dodaje analityk Citi Handlowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Banki / PKO BP odczuł cyfrowy efekt skali