PKP Cargo rozpychają się w Czechach

opublikowano: 18-05-2015, 00:00

Giełdowy przewoźnik dostał zgodę na przejęcie AWT. W rozwoju nad Wełtawą może mu pomóc przejęcie spółki do Orlenu.

PKP Cargo, największy polski przewoźnik towarowy, ma zielone światło na przejęcie AWT, czeskiego przewoźnika, należącego dotychczas do grupy znanego inwestora Zdenka Bakali. Zgodę na transakcję wydał czeski urząd antymonopolowy, a był to ostatni warunek zawieszający transakcję. PKP Cargo zapłacą za spółkę, mającą około 10 proc. udziału w czeskim rynku, 103 mln EUR (422 mln zł).

Umocnią dzięki temu pozycję w przewozach węgla, stali i produktów motoryzacyjnych w korytarzu adriatyckim. W dalszej ekspansji, PKP Cargo pomóc może także przejęcie części aktywów transportowych Orlenu w Polsce i w Czechach.

Cargo jest jednym z kandydatów do przejęcia Orlenu Koltrans, który po pierwszym kwartale 2015 r. kontroluje 1,6 proc. rodzimego rynku. Rywalem giełdowej spółki ma być spółka CTL i jej właściciel — fundusz Bridgepoint. Na liście potencjalnych nabywców są wymieniani także: Freightliner (zainwestowała w niego niedawno amerykańska grupa kolejowa Genesee & Wyoming), austriackie Rail Cargo Austria oraz OT Logistics.

Proces sprzedaży spółki powinien zakończyć się w połowie roku. Warto jednak podkreślić, że przy sprzedaży Koltransu, nabywcy mogą skorzystać z opcji nabycia Unipetrolu Doprava, czyli spółki z grupy PKN Orlen, przewożącej około jednej czwartej paliw z czeskiej rafinerii, należącej do polskiej grupy paliwowej. Taka transakcja wiązana mogłaby pomóc PKP Cargo w przekonaniu urzędów antymonopolowych. Niewykluczone bowiem, że transakcja byłaby wówczas rozpatrywana nie tylko na bazie analizy udziałów w rynku polskim czy czeskim, ale ogólnoeuropejskim.

Gdyby się udało Cargo wzmocniłoby pozycję zarówno w Polsce, jak i w Czechach, pozwalając na dywersyfikację działalności. Obecnie spółka działa przede wszystkim na rynku transportu węgla i kruszyw, stara się jednak coraz mocniej rozwijać w segmencie petrochemikaliów i paliw oraz w intermodalu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska, Magdalena Wierzchowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu