PKP Cargo zarobi więcej, bo wyda mniej

Mateusz Cezary Wojtala
opublikowano: 21-08-2018, 22:00

Spółka obniżyła prognozy nakładów inwestycyjnych na ten rok. Choć zdaniem analityków i tak będą one ogromne, to wyniki się poprawią

We wtorek 21 sierpnia PKP Cargo opublikowały wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2018 r. oraz zaktualizowało prognozy. Od stycznia do czerwca firma osiągnęła ponad 2,5 mld zł przychodów, czyli prawie o 11 proc. więcej r/r, a w samym drugim kwartale prawie 1,3 mld zł. Wynik EBITDA to 222,3 mln w drugim kwartale i 423 mln w całym półroczu, czyli najwięcej od giełdowego debiutu w 2013 r. Zysk netto osiągnął wartość — odpowiednio — 53,9 i 90 mln zł, co oznacza poprawę o 363 proc. r/r. Wolumeny są porównywalne rok do roku, co oznacza, że spółka osiągała wyższe marże w przeliczeniu na tonę. Średnia cena przewozu wzrosła o około 10 proc. r/r, co kompensowało rosnące koszty osobowe i paliw.

— Wstępne wyniki za drugi kwartał opublikowano już wcześniej i te ostateczne nie odbiegały od nich. Pozytywnym zaskoczeniem mogą być prognozy na 2018 r., zwłaszcza te dotyczące EBITDA. Prognozę skonsolidowaną podniesiono o 16 proc., sugerujące, że drugie półrocze też będzie mocne w wykonaniu PKP Cargo. Oznaczałoby to wzrost o 30 proc. r/r w kolejnych sześciu miesiącach — mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku.

Optymistyczna prognoza

Jak zauważa Cezary Bernatek z Haitong Banku, sama podwyżka prognoz była raczej oczekiwana przez rynek po wcześniejszych wypowiedziach zarządu. Pozytywną niespodzianką jest jednak jej skala. Wzrost EBITDA o 126 mln zł w stosunku do poprzedniej prognozy to efekt przede wszystkim obniżenia nakładów inwestycyjnych (CA- PEX) PKP Cargo o 139 mln zł. To o 13,7 proc. mniej, niż zakładano. Na konferencji prasowej prezes spółki Czesław Warsewicz wyjaśniał, że zmniejszenie planowanych wydatków wynika z niezrealizowania części inwestycji kubaturowych. Zaznaczył jednak, że być może zostaną one wykonane później. Planowany CAPEX wyniesie zatem 878,5 mln zł, co zdaniem analityków i tak jest niebagatelną sumą.

— Wydaje się, że część wydatków pierwotnie planowana na ten rok została przesunięta na kolejne okresy. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w pierwszych sześciu miesiącach grupa wydała na ten cel około 300 mln zł, plan na drugą połowę roku zakładający wydanie wyraźnie ponad 500 mln wciąż wygląda dość ambitnie — uważa Cezary Bernatek.

Zarząd przewoźnika podtrzymał, że znaczną większośćmają stanowić wydatki na modernizację taboru. Na konferencji prezes zaznaczył, że obecnie PKP Cargo wykorzystują moce taborowe w 100 proc. Zdaniem Dominika Niszcza, nakłady modernizacyjne są w tej chwili najpilniejsze z perspektywy spółki.

Plany na przyszłość

W związku z lepszymi wynikami na koniec roku pojawiać się może pytanie o dywidendę, której inwestorzy nie otrzymali od 2015 r.

— Byłbym raczej sceptyczny w kwestii dzielenia się zyskiem z inwestorami. Zysk netto rzeczywiście będzie większy, ale przepływy pieniężne już nie. Trzeba poczekać na budżet inwestycyjny spółki na przyszły rok, żeby mieć pełniejszy obraz sytuacji — komentuje Dominik Niszcz.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej prezes Czesław Warsewicz uchylił również rąbka tajemnicy o aktualizacji strategii PKP Cargo, zapowiadanej na wczesną jesień. Spółka ma zamiar rozwijać przewozy intermodalne, zapowiadane są inwestycje i przejęcia w tym obszarze. Na spotkaniu z analitykami zarząd zaznaczał również, że spółka cały czas stopniowo odnawia kontrakty. Można zatem oczekiwać dalszego wzrostu cen rok do roku.

— W kwestii kosztów, według spółki ceny dostępu do infrastruktury, które są drugimi najważniejszymi po kosztach osobowych, mają być porównywalne r/r. Zauważalna jest presja na wzrost kosztów energii, ale powinna być ona kompensowana rosnącymi przychodami — dodaje Dominik Niszcz. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mateusz Cezary Wojtala

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / PKP Cargo zarobi więcej, bo wyda mniej