PKP chcą inwestować w logistykę

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 15-01-2018, 22:00

Grupa myśli o budowie sieci terminali intermodalnych. Chce współpracować z Pocztą, samorządami i partnerami prywatnymi.

Dziś PKP podpiszą porozumienie z Pocztą Polską dotyczące wspólnego wykorzystania nieruchomości obu firm. Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP, twierdzi, że kolejowa grupa chętnie zaangażuje się w logistyczną obsługę poczty, inwestycje w segment e-commerce itp. Jednak Poczta to niejedyny partner logistyczny PKP — w spółce opracowywana jest strategia logistycznych inwestycji grupy.

Zyski z zysków: Krzysztof Mamiński, prezes PKP twierdzi, że ubiegłoroczny skonsolidowany zysk spółek grupy sięga blisko 500 mln zł. Dobre wyniki zachęcają do inwestycji na kolejowych gruntach.
Zobacz więcej

Zyski z zysków: Krzysztof Mamiński, prezes PKP twierdzi, że ubiegłoroczny skonsolidowany zysk spółek grupy sięga blisko 500 mln zł. Dobre wyniki zachęcają do inwestycji na kolejowych gruntach. Fot. Marek Wiśniewski

— Mamy nadzieję, że będzie mieć rangę programu rządowego — mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP.

Sieć terminali

Mirosław Antonowicz zapowiada podpisanie porozumienia z Wielkopolskim Centrum Logistycznym w sprawie parku w pobliżu Konina oraz rozmowy z samorządowcami w Rybniku — w tych regionach chce zbadać możliwość inwestycji w terminale intermodalne. Analizuje też możliwość budowy centrum logistycznego w Tczewie. PKP kibicują też realizacji programu inwestycji w udrożnienie rzek, zwłaszcza umożliwiających dotarcie do dużych ośrodków przemysłowych, np. w Kędzierzynie- -Koźlu czy Płocku. Kolej jest zainteresowana inwestowaniem w połączenia i punkty przeładunkowe towarów wożonych pociągami i barkami. Strategia logistyczna nie wyklucza także akwizycji. W grę wchodzi przejęcie kontroli nad Euroterminalem Sławków, należącym obecnie do Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.

Krzysztof Mamiński podkreśla, że to projekt ważny także dla należącej do grupy PKP LHS. Chce ona rozwijać działalność w przewozie nie tylko rudy i metali, ale także innych towarów, a do tego potrzebne są terminale, na których będzie można przeładowywać je z szerokiego toru i na szeroki tor. Mirosław Antonowicz prognozuje, że strategia logistyczna będzie gotowa w marcu. Wówczas pewnie okaże się, jak duże inwestycje przewidują PKP i w jakiej skali mogą je wykonać sama oraz jakie może być zaangażowanie samorządów czy partnerów prywatnych. PKP nie wykluczają bowiem realizacji inwestycji terminalowych w formule publiczno-prywatnego partnerstwa.

Siły własne

Krzysztof Mamiński podkreśla natomiast, że własnymi siłami, bez wsparcia partnerów zewnętrznych, grupa będzie wykonywać inwestycje dworcowe. PKP chcą np. samodzielnie zmodernizować stary dworzec w Poznaniu. Ma on pełnić nie tylko funkcje dworcowe, ale także biurowe i hotelowe. Andrzej Olszewski, wiceprezes PKP, zapewnia, że wkrótce sfinalizuje rozmowy z bankami, które umożliwią m.in. wykonanie programu remontu prawie 200 dworców. Dzięki bankowemu kredytowi grupa zrefinansuje też w tym roku ratę historycznego zadłużenia, sięgającą około 440 mln zł. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / PKP chcą inwestować w logistykę