PKP i Cegielski czekają na gwarancje MSP
TRUDNY POCZĄTEK: Krzysztof Celiński, prezes PKP, jest zwolennikiem wyleasingowania 20 wagonów Cegielskiego. Niestety, w tym wypadku decyzje w tej sprawie dla dyrekcji przewozów kwalifikowanych podejmą ministrowie finansów i transportu. fot. Borys Skrzyński
Jedyny w tym roku kontrakt PKP na zakup wagonów pasażerskich stoi pod znakiem zapytania. Resort transportu utrzymuje, że sprawa może rozstrzygnąć się w ciągu kilkunastu dni.
Umowę przedwstępną na dostarczenie w tym roku 20 wagonów do pasażerskich przewozów kwalifikowanych strony podpisały jeszcze na początku roku. Mniej więcej w tym samym czasie między PKP a Deutsche Financial Services (spółka Deutsche Bank) doszło do podpisania kontraktu o wartości 31,3 mln zł na leasing 20 wagonów, które ma wyprodukować Fabryka Pojazdów Szynowych-H. Cegielski w Poznaniu.
Do sfinalizowania transakcji potrzebne są jeszcze gwarancje polskiego rządu dla DFS, który praktycznie będzie finansował budowę wagonów. Mimo że strony nawzajem się zapewniają, że zależy im na realizacji umowy, w wypowiedziach daje sie wyczuć pewne zniecierpliwienie.
— Na finalizacji kontraktu zależy zarówno fabryce, jak i PKP. Wszystko pozostaje w rękach rządu, który ma udzielić gwarancji — wyjaśnia Bolesław Januszkiewicz, rzecznik H. Cegielski Poznań.
Umowa jest szansą na korzystne zdobycie niezbędnego PKP taboru. Zyska na tym też FPS. Kanadyjski Bombardier, który od dłuższego czasu interesuje się fabryką, wciąż zwleka z wejściem do niej. Jednym z warunków zaangażowania się kapitałowego Bombardiera w FPS miało być zwiększenie zamówień. Z wcześniejszych zapowiedzi Kanadyjczyków wynikało, że ma to nastąpić do końca sierpnia. Zarówno w przypadku decyzji o inwestycjach Bombardiera w Poznaniu, jak i decyzji rządu w sprawie gwarancji Skarbu Państwa dla DFS sprawy mają się wyjaśnić mniej więcej w tym samym czasie.
— Sądzę, że sprawa zostanie załatwiona z korzyścią dla PKP Prawdopodobnie w ciągu kilkunastu dni — ocenia Mieczysław Bajurski, szef Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych MTiGM.