PKP inwestuje 4 mln zł w modernizację taboru

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 2000-12-18 00:00

PKP inwestuje 4 mln zł w modernizację taboru

PKP zamierzają wydać blisko 4 mln zł na modernizację 150 wagonów do przewozu drewna, które chce przekazać DKPT Cargo. Do końca 2000 r. katowicki sektor ma otrzymać 40 z nich. Dyrekcja Cargo liczy, że liczba przewozów drewna i wyrobów z drewna wzrośnie w 2000 r. i osiągnie poziom 3,4 mln ton.

Modernizacja i przeróbka 150 platform czteroosiowych na wagony specjalistyczne, służące do przewozu drewna i wyrobów drewnianych, będzie kosztowała PKP około 4 mln zł. Przetarg na realizację prac wygrały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Bydgoszczy.

110 wagonów w maju

Przerobione wagony do przewozu drewna mają trafić do Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo — katowickiej sekcji PKP. Według harmonogramu, do końca 2000 r. Cargo ma otrzymać 40 sztuk wagonów. Prace modernizacyjne przy pozostałych 110 mają zostać zakończone w czerwcu 2001 r.

— Wagony do przewozu drewna będą pierwszymi tego typu w PKP. Obecnie, ze względu na brak specjalistycznego taboru, drewno jest przewożone węglarkami. Ich wysokie ściany boczne przeszkadzają jednak przy załadunku i wyładunku. Nowe wagony mają powstać z przebudowy platform czteroosiowych typu Rs, których w PKP jest nadmiar — wyjaśnia Janusz Mincewicz, rzecznik DKPT Cargo z Katowic.

W 1999 r. przewieziono 3,3 mln ton ładunków tego typu. Natomiast w trzech kwartałach 2000 r. osiągnięto wynik 2,5 mln ton, z czego 86 proc. stanowi drewno.

— Według naszych szacunków, do końca 2000 r. liczba tych przewozów wzrośnie do 3,4 mln ton — wyjaśnia Janusz Mincewicz.

Wzrost udziału

Obecnie przewozy drewna i wyrobów drewnianych stanowią około 2 proc. wszystkich przewozów PKP. Dyrekcja Cargo liczy, że specjalistyczny tabor umożliwi w 2001 r. zwiększenie udziału tych surowców w przewozach do 2,5 proc.

— Inwestycja pozwoli też na polepszenie jakości przewozów drewna. Przewożone specjalistycznymi wagonami drewno jest zabezpieczone stałymi kłonicami bocznymi. W zależności od potrzeb, wagon może mieć podłogę drewnianą, metalową lub wykonaną z wodoodpornej sklejki antypoślizgowej — tłumaczy Janusz Mincewicz.

Przerobione wagony są przystosowane do przewozu drewnianych bali o długości od 2,4 do 18,5 m.

— Objętość użytkowa węglarek wynosiła tylko 82,5 m sześc. W przypadku nowych wagonów powiększyła się ona do 110 m sześc. — dodaje Janusz Mincewicz.

Dalsze plany

W trzech kw. 2000 r. DKPT Cargo przewiozła również 3,7 mln ton ładunków w ruchu tranzytowym.

— To prawie 0,5 mln ton więcej niż w analogicznym okresie 1999 r. — wylicza Janusz Mincewicz.

W ruchu tranzytowym przewozi się głównie stal, rudy żelaza i zboże. Główne szlaki tranzytowe w Polsce wiodą przez Szczecin, Muszynę i Medykę oraz Cieszyn i Marklowice, gdzie przewozi się prawie 65 proc. całości. Pozostałe realizowane są na trasie Rzepin- -Małaszewicze oraz Zebrzydowice-Małaszewicze. Najszybszym pociągiem tranzytowym jest obecnie Russia Ekspress, który wozi towary z Niemiec do Rosji, na trasie Seddin k.Berlina-Smoleńsk.

— Stanowi on konkurencję dla transportu samochodowego. Jego czas przejazdu przez Polskę wynosi około 30 godz. Obecnie PKP, koleje niemieckie, białoruskie i rosyjskie prowadzą rozmowy na temat uruchomienia pociągu, który woziłby towary z Rosji do Niemiec — mówi Janusz Mincewicz.