PKP przekaże spółkom majątek wart 958 mln zł

Cezary Pytlos
opublikowano: 2001-09-21 00:00

PKP przekaże spółkom majątek wart 958 mln zł

Minister transportu zatwierdził wielkość aportów rzeczowych i pieniężnych, jakie zostaną przekazane przez PKP trzem spółkom zależnym: Polskim Liniom Kolejowym, Telekomunikacji Kolejowej i PKP Energetyka. Trafi do nich majątek łącznej wartości 958 mln zł.

Resort transportu zrobił kolejny krok na drodze restrukturyzacji PKP. Jerzy Widzyk, minister transportu, zatwierdził wielkość aportów rzeczowych i pieniężnych, jakie trafią do trzech spółek kolejowych.

— Do Polskich Linii Kolejowych trafi majątek wartości 369 mln zł, do PKP Energetyka majątek wartości 441 mln zł, zaś do Telekomunikacji Kolejowej majątek wart około 148 mln zł — wylicza Izabella Łyś-Gorzkowska, rzecznik prasowy MTiGM.

Polskie Linie Kolejowe to spółka infrastrukturalna, której głównym składnikiem majątkowym są tory kolejowe. Majątek PKP Telekomunikacji to wszystkie kable miedziane, centrale telefoniczne, systemy transmisji danych, urządzenia telegraficzne. W biznesplanie tej spółki założono, iż jej roczne obroty wyniosą 220 mln zł, a już w pierwszym roku działania ma ona osiągnąć 10 mln zł zysku. Zdaniem Krzysztofa Celińskiego, prezesa PKP, Teleinformatyka ma szansę stać się jednym z operatorów międzystrefowych, czyli obsługiwać także abonentów innych niż kolejarze. Przede wszystkim jednak wejdzie mocniej na rynek transmisji danych.

Trzecia spółka — PKP Energetyka — będzie świadczyć usługi przesyłu i dystrybucji w zakresie napięć średnich i wysokich oraz będzie obracać energią. Jedną z najważniejszych spraw będzie wykorzystanie jej majątku do podłączania prywatnych odbiorców. Środki trwałe, które zostaną przekazane spółce, to m.in. układ przesyłowo-rozdzielczy (linie zasilające stacje energetyczne) i pociągi sieciowe do utrzymania sieci trakcyjnej. Obecnie ta część PKP SA, która wejdzie w skład PKP Energetyka, dostarcza energię głównie do linii kolejowych spółki. Szacuje się, że przychody ze sprzedaży energii wynoszą 900 mln zł rocznie.

Początek drogi

Wielkość majątku przekazywanego do spółek sukcesywnie będzie wzrastać.

— To kwestia kolejnych wycen i uporządkowania praw własności — mówi Bogdan Ciszewski, dyrektor ds. informacji i promocji PKP.

Jako przykład podaje dwie inne spółki kolejowe: PKP Cargo i PKP Przewozy Regionalne.

— Do Cargo wniesiono wkład pieniężny wysokości 500 tys. zł, a następnie majątek wartości 2, 5 mld zł. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku Przewozów Regionalnych. Do tej spółki wniesiono najpierw wkłady pieniężne wysokości 50 tys. zł, następnie przekazano jej 3 mln zł, by później dołożyć jeszcze wkłady niepieniężne za 828 mln zł — mówi Bogdan Ciszewski.

W grupie siła

Przewozy Regionalne i Cargo — podobnie jak PLK, Telekomunikacja i Energetyka — zainaugurują swoją działalność w październiku.

— W ten sposób zostanie zamknięta reorganizacja struktur narodowego przewoźnika. Do czerwca tego roku wydzielono wtedy wszystkie, najważniejsze dla funkcjonowania tego przewoźnika, spółki, które następnie sukcesywnie zaczęły podejmować swoją działalność — mówi Bogdan Ciszewski.

Od 1 lipca 2001 roku ruszyły cztery spółki: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, CS Szkolenie i Doradztwo. 1 września 2001 roku podjęły działalność: PKP Intercity, Farmacja Kolejowa, FERPOL oraz pięć spółek, które będą zajmowały się remontami i utrzymaniem infrastruktury kolejowej.