Ministerstwo Infrastruktury przyjęło nowy program dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek grupy PKP. Program został przygotowany przez zarząd PKP.
— Dokument obejmuje szereg działań porządkujących strukturę zarządzenia finansami PKP, strukturę organizacyjną oraz kwestie wzajemnych rozliczeń w ramach grupy — mówi Mieczysław Muszyński, wiceminister infrastruktury.
Jego zdaniem, program w ciągu miesiąca trafi pod obrady rządu.
— Jego głównym celem jest przygotowanie do prywatyzacji spółek z grupy PKP — dodaje Adam Wielądek, przewodniczący rady nadzorczej PKP.
Zgodnie z programem, PKP Intercity ma zostać sprywatyzowane w 2004 r., a spółki PKP Cargo, Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście i Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) — w 2005 r. Oznacza to przesunięcie pierwotnie wskazywanych terminów.
Według Marka Pola, ministra infrastruktury, do udziału w prywatyzacji zostaną zaproszone także firmy zagraniczne.
Program nie precyzuje natomiast formuły prywatyzacji PKP Przewozy Regionalne.
— Jednym z pomysłów jest przekształcenie ich w holding lokalnych operatorów kolejowych, obsługujących wybrane linie — wyjaśnia Adam Wielądek.
Strata PKP Przewozy Regionalne w 2002 r. wyniosła około 1 mld zł.
W programie restrukturyzacji PKP założono, że jeśli dotychczasowy poziom dofinansowania regionalnych przewozów pasażerskich będzie utrzymany, to PKP ograniczą o prawie jedną trzecią liczbę pociągów.
Program przewiduje też, że PKP otrzymają 100 proc. rekompensaty spadku wpływów w wyniku stosowania ulg na przejazdy.