PKP wyjmą miliardy z nieruchomości

opublikowano: 13-05-2015, 00:00

Kolejarze szykują trzyletnią strategię — chcą zrealizować projekty deweloperskie warte 13 mld EUR. Wesprą też Cargo w budowie hubów.

Zarząd PKP dostał zielone światło na zarządzanie grupą przez najbliższe trzy lata.

Warszawski Dworzec Centralny po 40 latach, które mijają w tym roku, to przykład przestrzeni publicznej, która nadal świetnie spełnia swoją funkcję. Chcemy się na nim wzorować, budując obiekty, które równie długo posłużą naszym klientom — zapewnia Jarosław Bator, wiceprezes PKP.
Zobacz więcej

CZTERDZIESTOLATEK:

Warszawski Dworzec Centralny po 40 latach, które mijają w tym roku, to przykład przestrzeni publicznej, która nadal świetnie spełnia swoją funkcję. Chcemy się na nim wzorować, budując obiekty, które równie długo posłużą naszym klientom — zapewnia Jarosław Bator, wiceprezes PKP. Marek Wiśniewski

— Musimy przygotować nową strategię. Realizacja obecnej kończy się w tym roku. Plan dla grupy przedstawimy za 1,5 miesiąca — informuje Jarosław Bator, wiceprezes PKP.

Zarys już jest. Co nieco dowiedzą się dziś posłowie, którym kolejowi menedżerowie zaprezentują program działania powołanej niedawno spółki X-City. PKP przenoszą do niej nieruchomości, na których będą mogły powstać projekty deweloperskie warte nawet 13 mld EUR. Obecnie koleje realizują i przygotowują inwestycje o wartości 4,6 mld EUR.

— Chcemy inwestować w obiekty, które będą służyć pasażerom, klientom kolei i mieszkańcom przez wiele lat, a nie w proste hale czy niefunkcjonalne biurowce, które po 10 latach trzeba będzie rozebrać, bo będą szpecić otoczenie — mówi Jarosław Bator.

PKP chcą budować funkcjonalne dworce, a w pobliżu będą powstawały mieszkania, obiekty handlowo-rozrywkowe, miejsca na imprezy targowe czy plenerowe, ścieżki rowerowe i szlaki do biegania.

Wsparcie utrzymania…

— Docelowo, jak każdy deweloper, będziemy zwiększaćwartość nieruchomości. Uważamy, że zyskamy na nich więcej niż na prostej sprzedaży niezagospodarowanych terenów. W Poznaniu blisko trzykrotnie podnieśliśmy wycenę projektu — twierdzi Jarosław Bator. Pieniądze z deweloperskich inwestycji spółka będzie mogła przeznaczyć na spłatę zobowiązań (1,8 mld zł z odsetkami do 2022 r.) i utrzymanie dworców.

— Staramy się pozyskiwać najemców, by zagospodarować powierzchnie komercyjne na dworcach. Mamy coraz więcej partnerów, ale pewnie nie będziemy w stanie pokryć kosztów eksploatacji dworców tylko z wynajmu powierzchni — wyjaśnia wiceprezes PKP.

…oraz Cargo

Wobec niektórych gruntów grupa ma inne plany. Adam Purwin, prezes PKP Cargo, zapowiada, że jesienią ogłosi strategię rozwoju terminalowego biznesu. — Chcemy tworzyć huby logistyczno-magazynowe na naszych gruntach. Na rynku funkcjonuje model sprzedaży funduszom terenów pod powierzchnie magazynowe, ale rodzi on ryzyko dla dewelopera, że w pobliżu ich konkurent zbuduje kolejny magazyn i projekt przestanie być opłacalny. Plany dotyczące hubów logistycznych konsultujemy z PKP Cargo w lokalizacjach, gdzie przewoźnik planuje rozwijać przeładunki towarów — tłumaczy Jarosław Bator.

Idea hubów logistycznych pozwoli PKP zagospodarować nieruchomości, a Cargo rozwinąć działalność terminalową poprzez zdywersyfikowanie źródeł przychodów i zmniejszenie uzależnienia od wahań koniunktury na rynku przewozów węgla czy kruszywa. Te plany niepokoją ekspertów i rynkowych konkurentów Cargo.

— Współpraca z PKP przy budowie hubów magazynowo- -logistycznych na kolejowych gruntach może faworyzować giełdową spółkę kosztem niezależnych prywatnych przewoźników — uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu