PKS-y z Mazur idą na sprzedaż
Elbląski PKS — jako pierwszy z województwa warmińsko- -mazurskiego — zostanie sprywatyzowany. Zakład wezmą w leasing pracownicy. Dla pozostałych siedmiu PKS-ów Urząd Wojewódzki w Olsztynie szuka inwestora.
Do leasingu mogą być przeznaczone tylko duże zakłady przynoszące zysk. Taki był wymóg Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie. Warunki te, zdaniem Genowefy Kmieć-Baranowskiej, dyrektora ds. przekształceń własnościowych UW, spełnił elbląski PKS.
— Przedstawiciele tej firmy od dwóch lat deklarowali chęć prywatyzacji w drodze leasingu pracowniczego. Elbląski PKS od kilku lat generuje coraz wyższy dodatni wynik finansowy — mówi dyrektor.
Księgowi liczą
Aby dokonać przekształceń, pracownicy założyli własną spółkę. Ponad 97 proc. załogi stanie się jej udziałowcami. Obecnie finalizowana jest wycena przedsiębiorstwa, którego wartość księgowa wynosi 10 mln zł.
— Jeśli wycena będzie wyższa niż 10 mln zł, prywatyzacja firmy w drodze leasingu pracowniczego może stanąć pod znakiem zapytania. Wówczas pracownicy musieliby stworzyć spółkę o kapitale zakładowym ponad 2 mln zł. Możemy nie zgromadzić takich środków — twierdzi Grzegorz Łaskis, główny księgowy PKS Elbląg.
Zdaniem Genowefy Kmieć-Baranowskiej, sytuacja finansowa przedsiębiorstw przewozowych w województwie warmińsko-mazurskim stabilizuje się. Dzieje się tak m.in. dzięki nowemu prawu przewozowemu, które stanowi o dopłatach dla PKS z budżetu państwa do przewozów ulgowych. Te środki pozwalają na częściowe odnowienie zdekapitalizowanego taboru.
Następni w kolejce
— Na osiem PKS-ów z terenu województwa jedynie dwa przynoszą straty — tłumaczy Genowefa Kmieć-Baranowska.
Od dwóch lat urząd szuka inwestorów dla pozostałych siedmiu PKS-ów. Sprawa nie jest prosta.
— PKS-y uważane są za podmioty o niskiej rentowności. Z tego powodu niewiele firm chce w nie inwestować — uważa jeden z chcących zachować anonimowość dyrektorów PKS.
— Zainteresowanie naszymi zakładami wykazywali ostatnio czterej inwestorzy zagraniczni. Była wśród nich firma Arriva, która coraz odważniej penetruje krajowy rynek przewoźniczy — dodaje Genowefa Kmieć-Baranowska.
Sprawa ewentualnych inwestycji nie wykroczyła na razie poza wstępne rozmowy.
ZMIANA POMOGŁA: Lepszy wynik finansowy netto w pierwszym półroczu 2000, przekraczający nawet zyski całego ubiegłego roku, PKS Elbląg zawdzięcza głównie dopłatom z budżetu do biletów miesięcznych i ulgowych.