Płacimy do UE coraz wyższy podatek od plastiku

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2022-12-30 15:12

Rosną opłaty za opakowania niepoddane recyklingowi. W 2022 r. sięgnęły 2,6 mld zł, ale po odliczeniu ulg z tytułu innych płatności wyniosły 1,5 mld zł. To i tak dwa razy więcej niż w 2021 r.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile wzrosły płatności do UE za odpady w latach 202122
  • na jakiej podstawie są ustalane opłaty
  • czemu Polska może mieć trudności z faktycznym określeniem masy odpadów poddawanych recyklingowi
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zgodnie z unijną dyrektywą państwa członkowskie płacą do europejskiego budżetu opłaty za odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, które nie zostały poddane recyklingowi. Sięgają 0,8 EUR za kg śmieci i potocznie są nazywane podatkiem od plastiku.

Wprowadzając go unijni urzędnicy szacowali roczne wpływy na około 3 mld EUR rocznie. Sporo z nich zapewnia Polska, płacąca coraz wyższy podatek od plastiku. Z odpowiedzi na jedną z interpelacji poselskich, przekazanej przez minister finansów Magdalenę Rzeczkowską wynika, że w 2021 r. z polskiego do unijnego budżetu zapłaciliśmy 372 mln EUR (1,6 mld zł) opłaty za odpady. W 2022 r. kwota znacznie wzrosła, sięgnęła 564,9 mln EUR (2,6 mld zł). Równocześnie jednak wpłata odpadowa pozwoliła na obniżenie danin z innych źródeł, na przykład tzw. wpłaty z tytułu dochodu narodowego brutto. Uwzględniając tę ulgę, podatek od plastiku wyniósł netto w 2021 r. 155 mln EUR (725,4 mln zł). W 2022 r. natomiast zwiększył się dwukrotnie – do 312 mln EUR (1,46 mld zł).

Cel i efekt:
Cel i efekt:
Wprowadzenie opłat za odpady niepoddane recyklingowi miało zachęcić państwa członkowskie do zwiększenia masy odzyskiwanych surowców wtórnych. Wzrost wpływów z daniny z Polski wskazuje, że cel nie został osiągnięty.
fot. Jasper Juinen/Bloomberg

Kwoty nie są jednak ostatecznie. Opierają się na uzgodnionych z Komisją Europejską prognozach, ale będą weryfikowane po przekazaniu przez Polskę danych o rzeczywistej masie odpadów opakowaniowych poddanych recyklingowi. Nie będzie to łatwe, ponieważ w Polsce funkcjonują formularze nieprzystające do potrzeb rynku. Zgodnie bowiem z obowiązującymi wymogami, od masy odpadów do przetworzenia należy odliczyć zanieczyszczenia. Nie wiadomo jednak, jak opisać to w formularzach, które już dawno miały być wycofane, ale zgodnie z niedawną decyzja rządu i parlamentu będą obowiązywać do końca 2024 r. Nowe wzory dokumentów wejdą w 2025 r. Wówczas także ruszyć ma system kaucyjny, którego celem będzie zwiększenie ilości opakowań przeznaczanych do recyklingu. Wówczas jest szansa na obniżenie podatku od plastiku.