Plakativ inwestuje w outdoor

Radosław Omachel
opublikowano: 2003-08-20 00:00

Niemiecki Plakativ International — spółka zajmująca się wynajmem wielkich powierzchni reklamowych — inwestuje w Polsce. Dzięki współpracy z polskim partnerem liczy na pozyskanie klientów z zagranicy. To dobry moment, bo outdoor najwyraźniej wychodzi z dołka.

Na polskim rynku reklamy zewnętrznej pojawił się nowy gracz — niemiecki specjalista od nośników wielkoformatowych — firma Plakativ International. Zagraniczny inwestor uruchomił niedawno spółkę Plakativ Polska. Jej prezesem został Adrian Duka, udziałowiec śląskiej firmy działającej w tej samej branży — Prisma Tec Poland. Przy współpracy z Prismą, Plakativ chce realizować kampanie na zamówienie zagranicznych klientów.

Na podobnej zasadzie Plakativ współpracuje z firmami w Szwajcarii, Austrii, Francji i Wielkiej Brytanii. Plakativ, oprócz tradycyjnych tablic, chce sprzedawać wielkie powierzchnie na fasadach budynków lub na rusztowaniach. Za umieszczenie reklamy w centrum Warszawy trzeba zapłacić od 40 do 80 tys. zł.

Pojawienie się nowego gracza z zagranicy jest zaskoczeniem. W 2002 roku z polskiego rynku zrezygnowali m. in. niemiecki Deutsche Stadte Medien, szwajcarskie Gewista i Outdoor Ankundigung.

Działająca w Polsce od lat niemiecka firma Stroer out of home media nie obawia się konkurencji.

— Nośniki wielkoformatowe to nisza okupowana przez małe firmy. Im opłaca się walczyć o pojedyncze kontrakty. Nam nie. Plakativ nie jest dla nas konkurencją — mówi Janusz Malinowski, prezes Stroera.

Reklama zewnętrzna powoli wychodzi z impasu. Wzrosło wykorzystanie tablic, ze względu na rosnący popyt firmy uruchamiają sprzedaż kampanii dwutygodniowych. Do tej pory standardem były kampanie jednomiesięczne. AMS uchodzący za największą spółkę w branży zamknął pierwsze półrocze przychodami na poziomie 55,7 mln zł i zyskiem netto wysokości 2,7 mln zł.

— Poprawę wyniku netto uzyskaliśmy głównie dzięki redukcji kosztów — mówi Piotr Parnowski, prezes AMS (spółki z grupy Agory).

Zbliżone do 50 mln zł przychody zanotował Stroer, który jednak miał stratę.

— Ponosimy jeszcze koszty konsolidacji nowych spółek — tłumaczy Janusz Malinowski.

Stroer kupił w 2002 roku dwie duże konkurencyjne firmy — Europlakat Polska i Grupę Outdoor.

Dobrym prognostykiem jest powrót na billboardy piwa — kategorii, która jeszcze dwa lata temu była największym klientem outdooru.