Czytasz dzięki

Plastikowe inwestycje szybko rosną

opublikowano: 23-09-2020, 22:00

Aż o 12 proc. wzrosła w 2019 r. wartość inwestycji w produkcję wyrobów z gumy i tworzyw, sięgając 5,5 mld zł.

Krajowe zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne wzrosło w 2019 r. o 3 proc., sięgając 3,6 mln ton — wynika z najnowszego raportu fundacji Plastics- Europe Polska. Zajmujemy pod tym względem szóste miejsce w Unii Europejskiej, po Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Plastiki stosujemy głównie do produkcji opakowań. Udział tego sektora w wykorzystaniu tworzyw zmniejszył się w 2019 r. nieznacznie i wyniósł 33,5 proc. (rok wcześniej było to 35 proc.). Oznacza to także, że nieznacznie zmniejszyła się także ilość plastików wykorzystanychdo ich produkcji. Średnia unijna jest wyższa od udziału, jakie ten sektor ma w Polsce. Odwrotnie jest w przypadku sektora budowlanego — tu zużycie wzrosło z 24 proc. ogólnego zapotrzebowania do 25,1 proc.

W Polsce udział tej branży jest większy od średniej europejskiej. Podobnie jak w 2018 r. w segmencie motoryzacji wykorzystano 10 proc. ogółu tworzyw. W latach 2006-19 zapotrzebowanie przetwórców na tworzywa sztuczne zwiększyło się w Polsce o 60 proc. Wzrost był jednak bardzo różny w poszczególnych segmentach rynku. Największy wzrost zapotrzebowania odnotowała branża motoryzacyjna — siedmiokrotny, w sektorach opakowań i budownictwa było to odpowiednio 90 i 48 proc. Wartość inwestycji w produkcję wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych wzrosła w 2019 r. aż o 12 proc., sięgając 5,5 mld zł. Łącznie wartość inwestycji w tym sektorze w ciągu ostatnich 12 lat zwiększyła się aż o 88 proc. To ponad dwa razy więcej niż w całym polskim przetwórstwie przemysłowym, w którym wzrost wyniósł około 40 proc.

Najwięcej wśród podmiotów przetwarzających tworzywa sztuczne inwestują firmy zajmujące się wytwarzaniem opakowań oraz produkujące wyroby na potrzeby budownictwa i motoryzacji. Wciąż mamy duży deficyt w handlu surowcami do produkcji tworzyw i samymi tworzywami. W 2019 r. import był o 2,36 mln ton większy niż eksport. Oznacza to, że deficyt nieznacznie, bo o 2,4 proc., zmniejszył się w stosunku do rekordowego pod tym względem 2018 r. Handlujemy przede wszystkim wewnątrz UE, a naszym największym partnerem, zarówno jeśli chodzi o eksport, jak import, są Niemcy. Poza UE nasze największe rynki eksportowe to Ukraina i Rosja. Najwięcej tworzyw importujemy natomiast z Korei Południowej, a wyrobów z Chin.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane