Płatność telefonem? Czy to dla Ciebie bezpieczne?

Artykuł sponsorowany
16-01-2015, 00:00

W Polsce mamy już 12,7 mln użytkowników smartfonów. Wg szacunków, za cztery lata na polskim rynku ma być ich już 20,8 mln.* Współczesny rozwój informatyki i zaawansowana technologia sprawiły, iż urządzenia mobilne wykorzystywane są dzisiaj nie tylko do komunikacji, ale również do płatności  telefonem komórkowym. Pomimo rosnącej popularności płatności mobilnych, wielu użytkowników aplikacji wciąż zastanawia się czy aplikacje bankowe dedykowane m-płatnościom są całkowicie bezpieczne.

Płatności mobilne

Polska jest rynkiem na którym płatności mobilne przyjęły się bardzo dobrze.Wraz z popularyzacją płatności telefonem, większą wagę zaczęto  przykładać do metod zabezpieczania dokonywanych przez nas transakcji. - „Rozszerzenie funkcjonalności o mobilne rozwiązania w zakresie płatności online - a co za tym idzie - zwiększenie bezpieczeństwa oferowanych produktów, jest oczywistym elementem zaspokajania potrzeb klientów. Od operatora płatności mobilnych oczekują oni najlepszych rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo i łatwość użytkowania produktu” – mówi Bernadetta Madej, Dyrektor Działu Handlowego operatora płatności online Dotpay S.A.

Dzięki temu, smartfon może zamienić się w bezpieczny, wirtualny portfel. Należy jednak wiedzieć, iż sama aplikacja, za pomocą której dokonujemy wspomnianych płatności, nie gwarantuje pełnej ochrony naszego konta. Dużo zależy od samego użytkownika telefonu, na którym zostanie zainstalowana dana aplikacja. 

Banki oraz operatorzy płatności mobilnych gwarantują nam pełne bezpieczeństwo użytkowania aplikacji. Jednak to czy nasze m-płatności będą rzeczywiście w 100% bezpieczne, w dużej mierze zależy już tylko od nas samych. Co zatem zrobić? 

6 przykazań użytkownika płatności telefonem wg Dotpay S.A.

1. Aktywacja blokady dostępu do telefonu. Podstawową i dość oczywistą linią obrony jest blokada telefonu. Zwykle jest to konieczność podania hasła lub numeru PIN tuż po jego uruchomieniu. Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł skorzystać z telefonu, jeżeli nie zna hasła lub kodu PIN. Włączenie tej funkcji na stałe zapewni dodatkowe zabezpieczenie telefonu użytkownika.

2. Instalacja oprogramowania antywirusowego. Współcześnie urządzenia mobilne - takie jak telefon - służą również do przeglądania treści w Internecie. Oznacza to, iż  są potencjalnie podatne na różne ataki wirusów, bądź aplikacji szpiegowskich. Istnieje jednak specjalne oprogramowanie antywirusowe oraz zapory sieciowe przeznaczone do instalacji na urządzeniach mobilnych.

3. Aktualizacja systemu operacyjnego. Warto, natychmiast po pojawieniu się komunikatu, aktualizować system operacyjny urządzenia mobilnego. Nowsze wersje zazwyczaj działają stabilniej, są również lepiej dopracowane – oznacza to, że są mniej podatne na ataki z zewnątrz.

4. Niestosowanie łatwych do odgadnięcia kodów PIN. Nie należy używać kodów PIN, które łatwo odgadnąć (np. 0000, 1234). Nie powinno się ich również zapisywać w pamięci telefonu ani przechowywać w portfelu. W przypadku kradzieży złodziej w łatwy sposób otrzyma dostęp do płatności mobilnych. Warto przy tym stosować różne kody PIN  - inne dla telefonu, i inne dla pozostałych obszarów, w których system prosi o ich wprowadzenie.

5. Unikanie oddawania urządzenia innemu użytkownikowi. Jeśli zajdzie potrzeba przekazania urządzenia lub oddania go do serwisu, warto pamiętać, aby wcześniej usunąć ewentualne SMSy otrzymane od banku, pliki tymczasowe oraz historię przeglądarki. Warto również pamiętać, by wylogować się ze wszystkich aplikacji do obsługi bankowości mobilnej i płatności mobilnych.

6. Wystrzeganie się publicznych sieci Wi-Fi. Korzystając  z aplikacji, należy unikać nawiązywania niezaufanych połączeń internetowych.

Użytkownicy e-walletów np. SkyCash oraz mPay (które można zasilać za pomocą Dotpay)  powinni również pamiętać, by w trakcie samego dokonywania wpłaty zasilającej e-wallet, zwracać szczególną uwagą na domenę do której zostali przekierowani. Powinni również sprawdzić certyfikat SSL. Z uwagi na fakt, iż łatwiej zrobić to w normalnych warunkach (nie na urządzeniu mobilnym), powinniśmy raczej unikać doładowywania walletów poprzez płatności mobilne – komentuje Bernadetta Madej.

Płatności telefonem stopniowo stają się równie popularne jak te, które przeprowadzamy przy użyciu kart płatniczych. Telefonem bez przeszkód zapłacimy dziś w sklepie, opłacimy parking albo kupimy bilet w komunikacji miejskiej. O ile od strony informatycznej operacje te są w pełni zabezpieczone, to już od strony samego urządzenia zapewnienie ochrony zależy od nas samych. Użytkujmy zatem nasze telefony odpowiedzialnie, starając się spełniać powyższe wymogi. Stosując się do tych zaleceń, zyskamy poczucie, że nasze pieniądze będą lepiej zabezpieczone.

 

* wynika z raportu amerykańskiej firmy badawczej eMarketer (12.2014) 

O Spółce

Dotpay S.A. jest jedną z największych polskich firm na rynku płatności online, od lat dostarczającą innowacyjne rozwiązania w zakresie pośrednictwa finansowego. Kilkanaście lat praktyki w dynamicznie zmieniającej się branży e-commerce oraz wciąż poszerzana gama oferowanych usług przekładają się na tysiące klientów korzystających z serwisu dotpay.pl. Dzięki stosowaniu szerokiej palety najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, ścisłym przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz indywidualnemu podejściu do odbiorcy, klienci Dotpay S.A. od lat sukcesywnie zwiększają konkurencyjność swoich marek.

www.dotpay.pl  - obsługa płatności online

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artykuł sponsorowany

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Płatność telefonem? Czy to dla Ciebie bezpieczne?