Płyty CD nie wyprą książek

Karolina Guzińska
opublikowano: 10-02-2000, 00:00

Płyty CD nie wyprą książek

Wydawnictwa prawne wymiennokartkowe i elektroniczne

SIŁA PRZYZWYCZAJENIA: Rozwój publikacji elektronicznych można porównać do ekspansji telewizji w latach 50. Wtedy wydawało się, że nastąpił zmierzch kina. Okazało się jednak, że żyje ono nadal. Podobnie można ocenić sytuację na rynku wydawnictw — przekonuje Witold Szlęzak, dyrektor wydawniczy Wydawnictw Prawniczych PWN. fot. TZ

W pogoni za szybkimi nowelizacjami prawa, wydawnictwa oferują możliwość aktualizacji danych przez Internet. Zwolenników mają też publikacje wymiennokartkowe. Szacuje się, że obroty graczy na rynku tych wydawnictw sięgają 80 mln zł.

Rynek wydawnictw o tematyce prawnej jest dynamiczny. Podstawową grupą klientów są prawnicy, przedsiębiorcy i reprezentanci zawodów okołoprawnych, np. księgowi, finansiści, doradcy podatkowi.

— O wielkości tego rynku świadczą wyniki sprzedaży, zwłaszcza publikacji elektronicznych. Liczba naszych klientów co roku się podwaja — twierdzi Jerzy Korba, zastępca dyrektora handlowego Wydawnictw Prawniczych PWN.

Wydawnictwa opierają się głównie na odbiorcach abonamentowych.

— Nabywając po raz pierwszy System Informacji Prawnej Lex, klient kupuje tzw. bazę programu oraz opłaca z góry abonament na 12-miesięczną aktualizację. Jeśli użytkownik decyduje się na korzystanie z produktu w kolejnym roku, opłaca już tylko abonament. Uaktualnione wersje wysyłamy pocztą — wyjaśnia Jarosław Foppke, szef marketingu Wydawnictwa Prawniczego Lex.

Prawo zmiennym jest

Jednym z kluczowych zagadnień dla nabywców publikacji z dziedziny prawa jest aktualizacja danych. Niektóre wydawnictwa oferują, przy zakupie produktu na CD-ROM-ie, dostęp do aktualizowanej raz na tydzień wersji programu na serwerze internetowym.

— Dla docelowej grupy naszych klientów: prawników praktyków, ważne jest powiązanie aktualnie obowiązującej wersji aktu prawnego z jego wersjami historycznymi. Przy uaktualnianiu segregatora stare kartki były zazwyczaj wyrzucane, a np. adwokat musi odnosić się do stanu prawnego obowiązującego w momencie popełnienia przestępstwa. Korzystając z publikacji elektronicznej można odnieść się nie tylko do aktualnej ustawy, ale także do jej wcześniejszych wersji — zaznacza Jarosław Foppke.

Żywa gałąź

Wydawcy nie obawiają się możliwości wyparcia papieru przez elektronikę. Mimo niewątpliwych zalet płyt CD, wydawnictwa wymiennokartkowe dalej będą generować przychody.

— CD-ROM-y są optymalnym nośnikiem dla dużych baz danych. Przenoszenie na płytę tylko jednej książki nie ma sensu. Segregatory nie są medium tak nowoczesnym jak publikacje elektroniczne, ale ta gałąź naszej działalności nie usycha. W 1999 r. wprowadziliśmy na rynek 4 nowe tytuły, a istniejące produkty są wciąż udoskonalane — twierdzi Witold Szlęzak, dyrektor wydawniczy Wydawnictw Prawniczych PWN.

Szybki rozwój produktów elektronicznych nie zagraża jeszcze książkom ani zbiorom wymiennokartkowym, chociażby ze względu na istnienie segmentów rynku korzystających z tradycyjnych publikacji papierowych.

— Na razie pod marką Dom Wydawniczy ABC sprzedaje się więcej publikacji wymiennokartkowych niż elektronicznych. Widać jednak pewną zmianę w dynamice sprzedaży CD. Często płyta kupowana jest jako uzupełnienie publikacji wymiennokartkowej — informuje Piotr Polański, dyrektor działu marketingu Domu Wydawniczego ABC Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych.

Wydawnictwo Wiedza i Praktyka publikuje tylko wymiennokartkowe poradniki prawne i ekonomiczne. W 1999 r. przychody z tej działalności sięgnęły 15 mln zł.

— Poradniki w wersji wymiennokartkowej są cenione zwłaszcza przez użytkowników, którzy chcą otrzymać propozycje praktycznych rozwiazań, a nie tylko szybko dotrzeć do tekstu ustawy — uważa Maciej Okniński, wydawca w Wydawnictwie Wiedza i Praktyka.

Według jego szacunków, obroty na polskim rynku wydawnictw wymiennokartkowych sięgają 50-80 mln zł. Jednak nawet to wydawnictwo szykuje się do wypuszczenia produktu w wersji elektronicznej.

— Zmusiły nas do tego wymagania rynku — przyznaje Maciej Okniński.

Karolina Guzińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Guzińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Płyty CD nie wyprą książek