Pociąg jest ekologiczny, ale ciężarówka szybsza

AH
opublikowano: 28-06-2007, 00:00

Specjaliści stawiają raczej na samochody niż na wagony. Czas — to, według nich, największy atut transportu drogowego.

Specjaliści stawiają raczej na samochody niż na wagony. Czas — to, według nich, największy atut transportu drogowego.

Stanisław Lukowicz

dyrektor generalny Kuehne + Nagel

Transport samochodowy pozwala złożyć zamówienie dzień przed przekazaniem przesyłki, a nawet w tym dniu. Kolej sprawdza się natomiast przy przewozach na średnich i dużych odległościach. Jej zalety to: większe bezpieczeństwo towarów, rozbudowana sieć linii kolejowych, regularność i duża częstotliwość kursowania. Główną wadą jest brak możliwości dostaw „od drzwi do drzwi” i długi czas realizacji. Wynika to z konieczności dowozu towarów do i ze stacji kolejowych, przeładunków z samochodów na wagony i odwrotnie oraz z formowania składów pociągów.

Paweł Kisiel

dyrektor ds. rozwoju DHL Fracht

Plusem transportu kolejowego jest mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Ale oceniając jego atrakcyjność, trzeba brać pod uwagę infrastrukturę. Stawka dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce należy do najdroższych w Europie. Pewne ładunki, takie jak substancje chemiczne, transportuje się koleją, bo nie można ich przewozić określonymi drogami. Dotyczy to szczególnie miast. Ale w pozostałych przypadkach wszędzie tam, gdzie liczy się elastyczność i krótki czas dostawy, wygrywa transport drogowy. Czasem najlepszym rozwiązaniem pozostaje transport intermodalny.

Janusz Górski

prezes Schenker

Analiza ekonomiczna, uwzględniająca również koszty utraconych korzyści, wskazuje, że bardziej opłaca się transport samochodowy. Pozwala na szybkie dostarczenie towaru do klienta — bezpośrednio „na półki” w przypadku marketów czy „na linię produkcyjną”, jeśli zamawiającym jest producent. Czas dostawy, szybkość reakcji na zamówienie oraz mobilność to podstawowe czynniki decydujące o wyborze środka transportu. Jeżeli mamy do czynienia z branżami, dla których czas reakcji i czas przewozu nie mają dużego znaczenia, wówczas transport kolejowy jest odpowiedni. Dotyczy to przede wszystkim przewozów na dłuższych odcinkach (powyżej 300 km). Ale sytuacja na rynku transportu samochodowego w Polsce, gdzie widoczny jest niedobór zasobów przy wzroście zapotrzebowania, może sprzyjać większemu wykorzystaniu kolei.

Tomasz Smolarek

menedżer w Rohlig Poland

Większość towarów przewożonych koleją i tak trzeba dostarczyć samochodami bezpośrednio do odbiorcy. Dlatego dla przesyłek drobnicowych transport kolejowy nie stanowi zagrożenia. Samochodami przewozi się je taniej i szybciej. Przewagę transportu kolejowego widać jedynie w przewozach towarów masowych — takich jak paliwa stałe, kruszywa, produkty chemiczne — a to dzięki specjalistycznym wagonom i ich większej pojemności. Kolej to także mniejsza szkodliwość dla środowiska naturalnego, choć nowe normy UE sprawiają, iż uciążliwość transportu drogowego zmniejsza się.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AH

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu