Wszystko miało się rozstrzygnąć w ostatni poniedziałek. Po tym, jak pod koniec stycznia odwołano niemal cały zarząd Poczty Polskiej, narodowy operator czekał na nowego prezesa i nowego dyrektora finansowego. Drugiego się doczekał, pierwszego jeszcze nie.
„Trwa postępowanie konkursowe na wybór prezesa zarządu spółki. Rada Nadzorcza Poczty Polskiej powołała w dniu 23 maja pana Tomasza Andrzeja Dąbrowskiego na stanowisko członka zarządu. Obejmie on funkcję z dniem 1 czerwca 2016 r.” – poinformowała nas Elżbieta Kisil, rzecznik prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Tomasz Dąbrowski to ekonomista od kilkunastu lat związany z rynkiem finansowym. Karierę zaczynał dwie dekady temu w Kredyt Banku, potem 11 lat spędził w Raiffeisenie, gdzie doszedł do stanowiska dyrektora departamentu bankowości prywatnej. W latach 2007-2012 r. był wiceprezesem i szefem finansów firmy doradczej Pentegy (aktywnej głównie na rynku IT). Jest też współtwórcą i wiceprezesem domu maklerskiego Q Securities, a także wiceprezesem stowarzyszenia dyrektorów finansowych Finexa. We wtorek w rozmowie z „PB" potwierdził, że od czerwca zaczyna pracę w Poczcie Polskiej, ale nie chciał wypowiadać się na temat trwającego konkursu na prezesa.
Tymczasem prezesa jak nie było, tak nie ma. Długo murowanym faworytem w wyścigu o to stanowisko wydawał się Marek Chibowski, którego po odwołaniu Jerzego Jóźkowiaka pod koniec stycznia delegowano z rady nadzorczej do pełnienia obowiązków prezesa zarządu. Pod koniec kwietnia okres jego delegacji się skończył i – według naszych źródeł – nie złożył on dokumentów w procedurze konkursowej.
Równolegle w Poczcie toczą się wybory, w których w wyłoniony zostanie przedstawiciel pracowników w zarządzie. Kandydatów jest sześcioro, a uprawnionych do głosowania około 78 tys. pracowników. Wyniki tego procesu będą znane najpewniej w przyszłym tygodniu.
Poczta Polska w 2015 r. miała 5,34 mld zł przychodów, czyli o 3,8 proc. mniej niż rok wcześniej. To głównie efekt kurczącego się rynku tradycyjnych listów, a także rywalizacji cenowej z InPostem w segmencie obsługi klientów biznesowych. Wykazała przy tym 18,4 mln zł zysku netto, wobec prawie 55 mln zł zysku rok wcześniej.