Ten, kto chce zrobić najtańsze zakupy, musi się sporo nachodzić: po mięso wpaść do Tesco, po nabiał podskoczyć do Auchana, po alkohol do Carrefoura, a słodycze zamówić przez internet. Takie wyniki przynosi najnowsza edycja badania cen podstawowych produktów w dużych sieciach sklepów wykonywanego co miesiąc przez ASM Sales Force Agency z giełdowej grupy ASM. Badanie, którego metodologię opisujemy w ramce, pokazuje też, że we wrześniu średnie ceny w sklepach w Polsce nieco spadły w porównaniu do sierpnia i są najniższe od kwietnia.

— Nasze wrześniowe badanie przykładowego koszyka zakupów w Polsce wskazuje, że produkty FMCG w trzecim kwartale 2019 r. taniały, choć tempo spadku cen sukcesywnie malało. Trzeba pamiętać, że ceny żywności na rodzimym rynku są zależne od sezonowości dostępnych lokalnie produktów, co może powodować ich odczuwalne wahania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wyjątkowych okresów w roku, jak nadchodzące rozpoczęcie szkoły czy święta. Takie okazje również znacząco wpływają na zmiany cen wybranych produktów — podsumowuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.
Tani Francuzi
We wrześniu najtańszą siecią w badaniu okazał się Carrefour. W przekroju całego trzeciego kwartału najtańsza była jednak inna francuska sieć — Auchan.
„Średnie wartości koszyka skomponowanego właśnie tam w ciągu ostatnich trzech (a także sześciu) miesięcy okazują się najniższe — tym razem średnia kwartalna wyniosła 223,09 zł. Do ogólnej kategorii sklepów tańszych zaliczyć można także Kaufland, Carrefour, Biedronkę i Tesco — ich uśrednione koszyki kwartalne nie przekraczały ceny koszyka Auchan o więcej niż 3 zł” — podaje ASM SFA.
Najdrożej jest regularnie w internetowych sklepach spożywczych, w których ceny wyraźnie odbiegają w górę nawet od najdroższej sieci stacjonarnej, którą w ostatnim kwartale było Makro.
„Pozostałe kanały sprzedaży, kolejno Intermarché, E.Leclerc i Lidl, plasują się cenowo powyżej mediany rankingu (15-18 zł drożej). Najbliżej średniej cenowej, która wynosiła w badanym kwartale 233,28 zł, znalazła się hurtownia Selgros” — wylicza ASM SFA.
Cenowy miszmasz
Próba zrobienia najtańszych możliwych zakupów w działających w Polsce sieciach handlowych nie byłaby prosta. W przeciętnie najtańszych sieciach nie jest bowiem łatwo trafić na najtańsze produkty.
„Najtańszy we wrześniu Carrefour oferował zaledwie cztery najtańsze produkty, podczas gdy nawet najdroższy ze sklepów off-line (Makro) miał ich więcej, bo pięć sztuk. Najbliższa medianie cenowej Biedronka, miała ich w swoim asortymencie aż 10. Podobnie sytuacja wygląda na drugim końcu tabeli — Makro miało w sprzedaży jedynie trzy artykuły droższe niż gdziekolwiek indziej, podczas gdy w Intermarché było ich aż 13” — podaje ASM SFA.
Sprawdzanie koszyka
Raport „Koszyk zakupowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki w rodzaju keczupu, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w pięciu placówkach każdej sieci w 12 dużych miastach — Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i Jeleniej Górze. Od lipca ASM sprawdza też ceny w czterech niezależnych sklepach e-spożywczych oraz porównuje ceny między e-sklepami dużych sieci marketów i ich sklepami stacjonarnymi.