Czytasz dzięki

Polacy lubią farby z wyższej półki

opublikowano: 22-09-2019, 22:00

Nasi rodacy, kupując farby, coraz rzadziej kierują się niską ceną, a coraz częściej jakością. Stać ich.

Farb i lakierów kupujemy dziś mniej więcej tyle samo co rok temu, a mimo to producenci mają powody do zadowolenia.

Piotr Mikrut, prezes Śnieżki
Zobacz więcej

Piotr Mikrut, prezes Śnieżki Fot. WM

— Chociaż wolumen w branży nie rośnie, to wartość sprzedaży wyraźnie się zwiększa. To tendencja, którą obserwujemy od tego roku — mówi Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów (PZPFiK).

Symptomy częstszego sięgania po droższe produkty dostrzec można było już w minionym roku. Jak wynika z danych PZPFiK, wolumen sprzedaży farb dekoracyjnych (odpowiadają za ponad połowę całego sektora) nieznacznie, bo o 0,2 proc., spadł, za to wartośćskoczyła w górę o 5,6 proc. Jednym z powodów było to, że klienci chętniej kupowali droższe farby lepszej jakości.

— Polacy są zasobniejsi i coraz częściej stać ich, by kupować produkty z segmentu premium. Zjawisko to dotyczy wszystkich największych producentów, którzy są obecni w Polsce — wyjaśnia przedstawiciel PZPFiK.

Aż cztery piąte rynku farb kontroluje zaledwie czterech graczy: fińska Tikkurila, wywodzący się z Holandii AkzoNobel, amerykański koncern PPG oraz podkarpacka Śnieżka. Czy faktycznie dostrzegają tę nową tendencję rynkową?

— Segment premium wyraźnie rośnie, co możemy obserwować po marce Magnat, która w ujęciu rok do roku rośnie dwucyfrowo — potwierdza Piotr Mikrut, prezes Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka.

Drugim masowym brandem podkarpackiego producenta jest Śnieżka. Pod tą nazwą firma sprzedaje wiele rodzajów farb.

— W przypadku części z nich dynamika sprzedaży jest płaska, w przypadku innych widzimy lekki spadek — przyznaje szef Śnieżki.

Konkurenci polskiego producenta również trzymają rękę na pulsie.

— Od pewnego czasu widoczna jest na rynku zmiana zachowań konsumenckich. Wzrost zamożności społeczeństwa sprawia, że cena farby przestaje być pierwszym kryterium zakupu dla coraz większej grupy Polaków. Coraz częściej głównym czynnikiem wyboru jest jakość farby. Polacy wolą zainwestować w droższy produkt, o lepszych cechach funkcjonalnych, plamoodporny, odporny na szorowanie, dobrze kryjący, a także bezpieczny dla zdrowia i niepowodujący alergii — uważa Ewa Ostaszewska, menedżerka odpowiadająca za brand Dekoral w PPG Deco Polska.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Firma rozpoczęła w tym roku realizację nowej strategii dla tej marki i planuje wprowadzać na rynek kolejne produkty segmentu premium, np. farby ceramiczne Dekoral Home&Style.

— Taką tendencję obserwujemy w każdym segmencie rynku, choć nie w każdym wydaje się ona być tak samo silna. Segment produktów do drewna wciąż jeszcze cierpi z powodu powszechnej wiary, że drewno można efektywnie zabezpieczyć raz i zapomnieć o konieczności jego pielęgnacji na 15 czy 20 lat — mówi z kolei Remigiusz Skąpski, prezes firmy Tikkurila Polska.

Według niego tendencja przesuwania się rynku w stronę rozwiązań premium będzie się utrzymywać.

— Jest to naturalny kierunek rozwoju. Inno wacyjne technologie pojawiają się właśnie w produktach premium, część z nich po jakimś czasie trafia do tańszych, ale wiele technologii dostępnych jest i będzie jedynie w farbach z najwyższej półki — ocenia Remigiusz Skąpski.

Sytuacja na różnych rynkach bywa jednak różna. Śnieżka kilka miesięcy temu kupiła węgierskiego producenta Poli-Farbe. Na tamtejszym rynku, jak mówi prezes Piotr Mikrut, dostrzegalna jest podobna tendencja jak w Polsce. Natomiast na Białorusi, gdzie podkarpacki producent jest od wielu lat, trend jest odwrotny. Klienci coraz większą wagę przywiązują do ceny i coraz częściej kupują tanie farby. Wygrywają na tym rodzimi producenci, a Śnieżka traci. W minionym półroczu jej przychody na Białorusi skurczyły się o prawie 5 proc., do 13,9 mln BYN.

— Będziemy chcieli zaoferować Białorusinom produkty atrakcyjniejsze cenowo — zapowiada więc Piotr Mikrut.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane