Polacy lubią się dzielić

Marcin Bołtryk
04-07-2018, 22:00

Kowalski szybko oswaja rynkową nowinkę — raid sharing. Zachęcają go niskie koszty i ekologia.

19 proc. Polaków korzysta ze współdzielenia przejazdów, a 36 proc. zamierza to zrobić w przyszłości — wynika z najnowszego raportu PwC. Dynamiczny wzrost rynku tzw. usług ride sharingowych widoczny jest już nie tylko w USA, skąd się wywodzą, ale również w Europie. Polska to jeden z wielu krajów, które wspólnie tworzą rynek z prognozowanym dochodem (w 2018 r.) na poziomie niemal 7,5 mld USD. Według raportu „Czym i jak chcą jeździć Polacy? Trendy w branży motoryzacyjnej”, przygotowanego przez PwC, aż 68 proc. badanych twierdzi, że współdzielenie przejazdów znacznie poprawiło ich możliwości transportowe. Głównym powodem jest z pewnością cena. Wspólne podróżowanie jest także korzystne na dłuższych dystansach — to obecnie jedna z najtańszych opcji transportu między miastami. Polacy zwracają dużą uwagę także na kwestie ekologiczne.

Aż 62 proc. badanych stwierdziło, że współdzielenie to model przyjazny środowisku. Mniejsza liczba samochodów, z których korzysta wspólnie więcej osób, nie tylko wpływa na redukcję zanieczyszczeń, ale też na korki w mieście czy dostępność miejsc parkingowych. Aż 66 proc. badanych upatruje tu również nowe możliwości zarobku. Zarządcy aplikacji budują przewagę głównie ceną.

— Pobieramy od kierowców zaledwie 15 proc. prowizji od każdego kursu. To najniższa prowizja na polskim rynku tego typu aplikacji — twierdzi Alex Kartsel, szef Taxify Polska.

Z kolei badanie przeprowadzone przez ORB International w 10 europejskich stolicach wykazało, że Warszawa jest w czołówce miast pod względem popularności aplikacji ride sharingowych. W 2017 r. ze współdzielonych przejazdów skorzystało 31 proc. mieszkańców. To więcej niż w Berlinie (12 proc.), Sztokholmie (23 proc.) czy Rzymie (19 proc.). © Ⓟ

54 proc. Taki odsetek Polaków nie jest gotowy zrezygnować z posiadania własnego samochodu na rzecz alternatywnych metod transportu miejskiego, takich jak ride czy car sharing.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Polacy lubią się dzielić