Polacy mniej ufają bankom

KZ, JAG
01-08-2012, 00:00

39 proc. klientów banków w Polsce przyznaje, że przez ostatni rok spadło ich zaufanie do instytucji finansowych.

Jest to… najniższy wskaźnik spadku zaufania w Unii Europejskiej — wynika z drugiego Światowego Badania Klientów Banków Detalicznych, przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. 59 proc. Niemców, 65 proc. Brytyjczyków i 72 proc.

Włochów ufa dziś bankom mniej niż jeszcze przed rokiem. Wśród przyczyn spadku zaufania do banków Polacy najczęściej wymieniają powody makroekonomiczne (np. zmienność na rynkach finansowych, strach przed recesją), ale też niezadowolenie z jakości obsługi, doradztwa i oferowanych produktów. Polakom nie podobają się też doniesienia o wzroście wynagrodzeń kadry zarządzającej banków. Ernst & Young sprawdził też, skąd Polacy czerpią wiedzę na temat produktów bankowych. Podstawowym źródłem są rodzina i znajomi (72 proc.), a w dalszej kolejności internet (70 proc.). Znacznie mniej korzysta z pomocy doradców finansowych (39 proc.).

— To, że znajomi i rodzina są dla klientów najważniejszymi źródłami informacji, nie powinno dziwić i jednocześnie potwierdza tezę o tym, że bankom opłaci się praca nad poprawą obsługi klienta. Posiadanie miliona klientów przez bank oznaczamilion źródeł informacji o nim samym — zauważa Piotr Frankowski z Ernst & Young.

Badanie pokazało też, że wielu klientów zamiast zamieniać jeden bank na drugi, korzysta z usług kilku jednocześnie, wybierając te produkty, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom.

— Taka sytuacja dotyczy aż 70 proc. klientów w Polsce i jest to wyższy wskaźnik niż w Europie, gdzie z usług więcej niż jednego banku korzysta 63 proc. ankietowanych — komentuje Piotr Popowski z Ernst & Young. Polacy chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

„Marchewką” jest tu przede wszystkim cash back, czyli zwrot gotówki na kartach kredytowych i debetowych za wykonywanie określonych transakcji. Skuteczną zachętą są też obniżki cen innych produktów i usług bankowych oraz niższe ceny u partnerów instytucji finansowych, jak kina czy sieci detaliczne.

Alior Bank stawia na ropę

Do 24 sierpnia trwają zapisy na ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym Inwestycja w Ropę 2 w Alior Banku. Certyfikaty inwestycyjne oparte są na cenach ropy naftowej typu Brent. Gdy cena baryłki wzrośnie maksymalnie do 130 proc. poziomu początkowego, inwestor zarobi od 5-7 proc. w skali 18 miesięcy (przewidziana długość inwestycji). Jeżeli cena czarnego złota będzie spadać, klient otrzyma 100 proc. zainwestowanego kapitału. Minimalna kwota inwestycji to 3 tys. zł. Opłata początkowa wynosi od 1,3 proc. do 1,6 proc. zależności od wariantu ubezpieczenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KZ, JAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polacy mniej ufają bankom