Czytasz dzięki

Polacy płacą niskie podatki

opublikowano: 09-07-2020, 22:00

Suma zobowiązań Polaków wobec fiskusa plasuje nasz kraj na 10. miejscu w UE.

Co roku Centrum im. Adama Smitha ogłasza Dzień Wolności Podatkowej, czyli dzień w roku, w którym średnio łączny dochód Polaków zrównuje się z przewidywanymi zobowiązaniami podatkowymi. Symbolicznie oznacza to więc moment, w którym przestajemy pracować na państwo, a zaczynamy na własne konto. Aby nabrać nieco perspektywy, Polski Instytut Ekonomiczny przygotował zestawienie „dni wolności podatkowej” w państwach UE, porównując stosunek dochodów podatkowo-składkowych do PKB.

Najwcześniej taki dzień przypada w Irlandii, bo już 19 marca, niespełna 80 dni po rozpoczęciu roku. To wynik bardzo niskiej stawki podatku CIT, który czyni z Irlandii unijny raj podatkowy, wykorzystywany przez większość światowych korporacji. Na kolejnym miejscu jest Rumunia, która w ostatnich latach bardzo wyraźnie ścięła podatki dochodowe i podatek VAT, by zwiększyć konsumpcję — w Rumunii podatki spłaca się już po 98 dniach nowego roku. W Polsce dzień wolności podatkowej przypada około 6 maja i zajmujemy pod tym względem 10. miejsce w Unii Europejskiej. Najdłużej na państwo płacą Francuzi, bo aż do 17 czerwca.

Generalnym wnioskiem płynącym z analizy danych podatkowych jest fakt, że obywatele państw wschodu Europy płacą znaczne niższe podatki niż obywatele najbogatszych, zachodnich krajów. Przy okazji poszukiwania daty, w której obywatele przestają płacić na państwo, warto spojrzeć na to zjawisko z drugiej strony i zobaczyć, na co te pieniądze są wydawane. Z analizy średniej ze wszystkich 27 państw członkowskich wynika, że największą część wydatków publicznych stanowią wydatki na ochronę społeczną — we Francji czy Finlandii wydatki na ten cel stanowią nawet 25 proc. budżetu. Na drugim miejscu są wydatki na ochronę zdrowia, stanowiące średnio 10- -15 proc. wspólnej kasy. Kolejne to programy stymulujące gospodarkę, wydatki na edukację i ogólne usługi publiczne.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane