Polacy są liderami w płatnościach zbliżeniowych

PAP/DI
opublikowano: 29-03-2017, 16:32
aktualizacja: 29-03-2017, 16:34

Z płatności zbliżeniowych Polacy korzystają trzy razy częściej niż inni Europejczycy, co stawia nas na pozycji lidera - wynika z badania firmy Mastercard.

Firma Mastercard opublikowała wyniki pierwszej edycji badania pt. "Masterindex – ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności". Zostało ono przeprowadzone w 23 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Polacy wydają się też mniej "uzależnieni" od gotówki niż pozostali mieszkańcy Starego Kontynentu.
Zobacz więcej

Polacy wydają się też mniej "uzależnieni" od gotówki niż pozostali mieszkańcy Starego Kontynentu. Fotolia

"Wyniki potwierdzają, że polscy konsumenci są w pierwszym szeregu jeśli chodzi o częste zakupy online, korzystanie z płatności zbliżeniowych oraz rezerwę wobec płacenia gotówką" - podkreślono.

Jak wynika z badania Masterindex, zakupy w sieci powoli stają się już codziennością. 9 proc. ankietowanych z Polski deklaruje, że korzysta z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie. To najlepszy wynik na Starym Kontynencie, ex aequo z Litwinami. Średnia europejska wynosi 6 proc. Najwięcej badanych kupuje w sieci raz w miesiącu - w Polsce 25 proc., z kolei średnia europejska to 23 proc.

Mastercard podało, że co drugi uczestnik badania z Polski przez internet kupuje ubrania lub obuwie (51 proc.). Innymi popularnymi produktami są: książki (35 proc.), elektronika (33 proc.), kosmetyki (30 proc.) oraz sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29 proc.). Blisko co piąty Polak (17 proc.) przez internet zamawia też zakupy spożywcze. To tyle samo, ile wynosi europejska średnia. Liderami zakupów spożywczych on-line są za to Brytyjczycy - 33 proc.

W porównaniu do innych mieszkańców Starego Kontynentu, Polacy rzadziej kupują przez internet usługi turystyczne. 17 proc. z nas rezerwuje hotele (dla Europy jest to 30 proc.), a 14 proc. kupuje bilety kolejowe bądź lotnicze (29 proc. w Europie).

W raporcie poinformowano, że mimo iż e-handel szybko staje się dla polskich konsumentów codziennością, to znacznie rzadziej niż inni Europejczycy korzystamy z zagranicznych e-sklepów. 39 proc. polskich internautów dokonało takiego zakupu, a 20 proc. zrobiło to w ciągu ostatniego roku – oba wskazania plasują Polskę na ostatnim miejscu wśród krajów objętych badaniem Mastercard.

Polacy płacąc za zakupy on-line najczęściej korzystają z przelewów bankowych, bez względu na to, czy kupują i płacą przez komputer (68 proc. wskazań) czy przez telefon (48 proc.).

Nasi rodacy są za to europejskimi liderami w płatnościach zbliżeniowych w tradycyjnych sklepach. Jak wykazało badanie, niemal co czwarty polski konsument (23 proc.) dokonuje ich codziennie lub prawie codziennie – jest to wynik aż ponad 3-krotnie większy niż średnia europejska. Kolejne 40 proc. Polaków ankietowanych przez Mastercard płaci zbliżeniowo co najmniej raz w tygodniu - to ponad 2-krotnie więcej niż w Europie.

Polacy wydają się też mniej "uzależnieni" od gotówki niż pozostali mieszkańcy Starego Kontynentu. 39 proc. badanych deklaruje, że woli płacić gotówką, a 31 proc., że zawsze ma gotówkę w portfelu. Dla Europy ta średnia wynosi odpowiednio 47 proc. i 37 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP/DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu