Polacy wolą mikrosprzedawców

19-06-2018, 22:00

Dzięki zmianie postaw rodzimych konsumentów, istnieje szansa na lepszą przyszłość małego handlu.

Choć Polacy lubią mieć wybór i cenią sobie różnorodność w handlu detalicznym, wciąż największym sentymentem darzą mikroprzedsiębiorców. W małych sklepach cenią przede wszystkim relacje ze sprzedawcą, do którego mają zaufanie (69 proc.) — wynika z badania „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, zrealizowanego przez platformę MAM. Przy wyborze punktu handlowego zwracają również uwagę na dogodną lokalizację (63 proc.) oraz wiedzę sprzedawcy na temat personalnych potrzeb konsumenta (61 proc.). Nie bez znaczenia pozostają również jakość obsługi klienta (58 proc.) czy fachowa wiedza sprzedawcy (55 proc.).

Okazuje się również, że przy podejmowaniu decyzji zakupowych coraz bardziej istotne stają się tzw. czynniki pozacenowe. W odpowiedzi na pytanie — o ile cena może wzrosnąć, jeśli sklep zaoferuje poszukiwaną przez klienta wartość dodaną — najczęściej wskazywaną przez respondentów liczbą było 25 proc. Co więcej, ponad 51 proc. badanych deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej, jeśli będzie miało do dyspozycji wyjątkowy, niedostępny nigdzie indziej asortyment.

— Powstanie gigantów, którzy bez pardonu zajmują każdą dostępną połać rynku, eliminuje mniejszą konkurencję, która dzięki różnorodności dawała rynkowi równowagę i satysfakcję klientom. Nadzieją na przywrócenie zdrowej różnorodności są oczekiwania nowego konsumenta — świadomego, wymagającego, stawiającego na odpowiednią jakość oferty oraz poziom obsługi. A to są w stanie zaoferować nie rynkowi dominatorzy, ale mali, elastyczni sprzedawcy, którzy dają konsumentom znacznie więcej niż giganci — specjalizację, profesjonalizm i relacje — podsumowuje Marcin Walaszczyk, dyrektor zarządzający w MAM. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Polacy wolą mikrosprzedawców