Polisy na miarę pokolenia Z

opublikowano: 10-12-2018, 22:00

Ubezpieczeniowe „zalando” i usługi elektryka doliczone do rachunku — rynek ubezpieczeń assistance dopiero rozkwita.

Szacuje się, że unijny rynek assistance, czyli dobrowolnych ubezpieczeń zapewniających pomoc serwisową, medyczną, czy informacyjną, wart jest 10 mld EUR, a polski 0,5 mld EUR. Sprzedaż tego typu produktów rośnie u nas rocznie w tempie 3-5 proc., a w kanale online — 30 proc. Kierunek rozwoju wyznacza konsument, a dokładnie generacja Z, czyli postmillennialsi.

Tomáš Mrnka z AXA Partners twierdzi, że na rynku czeskim
szybciej niż na polskim rozwinęły się produkty assistance sprzedawane z OC
komunikacyjnym. Zahamowała nas kilkuletnia wojna cenowa.
Zobacz więcej

LEPIEJ PÓŹNO NIŻ WCALE:

Tomáš Mrnka z AXA Partners twierdzi, że na rynku czeskim szybciej niż na polskim rozwinęły się produkty assistance sprzedawane z OC komunikacyjnym. Zahamowała nas kilkuletnia wojna cenowa. Fot. Marek Wiśniewski

— Nastolatki nie rozstają się ze smartfonami. Gdy wejdą w dorosłe życie, ich przyzwyczajenia się nie zmienią. Nadal będą załatwiać wszelkie sprawy przez internet,włącznie z urzędowymi i ubezpieczeniowymi, nie tylko assistance — przewiduje Tomáš Mrnka, menedżer na Polskę w AXA Partners CEE.

Zakłady już sprzedają polisy poprzez platformy online. W Polsce rozwinęły się też porównywarki ubezpieczeniowe. Futurystyczna wizja ubezpieczeń to internetowe multibrandy, takie jak dziś mamy m.in. w branży odzieżowej i obuwniczej. W tym roku takie ubezpieczeniowe delikatesy uruchomił operator komórkowy Play. Zamiast fatałaszków do koszyka można wrzucić polisę chroniącą dom, rodzinę i urządzenia.

— Dobry grunt do rozwoju produktów assistance jest tam, gdzie jest dużo klientów detalicznych i silna konkurencja biznesowa. Np. w Czechach wraz z demonopolizacją rynku dostaw energii rozkwitł trend sprzedaży assistance z energią elektryczną. Prywatne firmy energetyczne nie konkurują wyłącznie ceną, ale również bonusami. Myślę, że podobnych zjawisk można się spodziewać w kooperacji ubezpieczycieli z takimi firmami jak Blablacar, Uber i AirBNB — twierdzi Tomáš Mrnka.

— Z naszych doświadczeń wynika, że mikroubezpieczenia, do których możemy zaliczyć assistance, mogą być dodawane do szerokiej gamy produktów i usług, nie tylko finansowych. To interesujący i przyszłościowy segmentu rynku. Nadal jest wiele nisz, które nie są przez branżę ubezpieczeniową zagospodarowane. Warunkiem rozwoju w tych obszarach jest odpowiednia konstrukcja produktów, stawiająca na jakościową ochronę, oraz ich kontekstowa sprzedaż — mówi Magdalena Marciniak, szefowa pionu rozwoju biznesu w Grupie Europa.

Ubezpieczyciel nawiązał np. współpracę z organizatorem Runmageddonu, biegu z przeszkodami, i ubezpiecza uczestników konkursu. Ubezpieczeniowy potencjał drzemie także w małych i średnich przedsiębiorcach. Przedstawiciel AXA Partners twierdzi, że jest coraz większe zapotrzebowanie na tego typu produkty. Drobni rzemieślnicy, wolne zawody szukają ochrony prawnej, cybernetycznej, motoryzacyjnej, wychodzącej poza obowiązkowe OC.

— Rynek skupił się na kliencie detalicznym, zaniedbując potrzeby drobnych przedsiębiorców. Tutaj spodziewam się największego wysypu nowych rodzajów polis — mówi Tomáš Mrnka.

AXA Parnters szacuje, że do końca 2018 r. osiągnie wzrost przypisu składki na poziomie około 15 proc.

OKIEM EKSPERTA

Kooperacja branż

URSZULA PAZIO-HRAPKOWICZ, dyrektor operacyjny serwisu rankomat.pl

Produkty assistance oferowane są obecnie nie tylko przez same towarzystwa ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciele proponują je także w partnerstwie z instytucjami finansowymi oraz największymi operatorami sieci komórkowych, a nawet dostawcami prądu — Play, Orange, Tauron. Składka za polisę doliczana jest do rachunku klienta i pobierana w miesięcznych ratach. W zależności od firmy, assistance obejmuje ochroną zdrowie, sprzęty domowe oraz podróż. Największym zainteresowaniem wciąż cieszą się jednak produkty sprzedawane bezpośrednio przez ubezpieczycieli, jako dodatek do polis komunikacyjnych i mieszkaniowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ubezpieczenia / Polisy na miarę pokolenia Z