Polka laureatką Global Impact Competition

opublikowano: 26-04-2013, 00:00

Cukeriada, aplikacja dla najmłodszych diabetyków, przyniosła Aleksandrze Orchowskiej pierwszy sukces. Kolejny krok: wyjazd do Doliny Krzemowej.

Zmienić życie przynajmniej miliona ludzi — takie zadanie postawiono przed uczestnikami tegorocznego konkursu Global Impact. Inicjatywa rozwijana przez Singularity University ma wyłonić nowe pokolenie liderów, które wykorzystując lawinowy postęp technologiczny, podejmie próbę rozwiązania największych wyzwań cywilizacyjnych. Do rywalizacji stanęli również Polacy, w tym Aleksandra Orchowska, zwyciężczyni. Do konkursu zgłosiła Cukeriadę, czyli projekt aplikacji mobilnej i pluszowej zabawki dedykowany dzieciom chorym na cukrzycę typu 1.

— Osoby nią dotknięte muszą przyjmować insulinę przez całe życie, jakiekolwiek zaniedbanie może mieć negatywne skutki. Cukeriada ma edukować najmłodszych, oswoić ich z chorobą i nauczyć, jak z nią żyć. Cukrzyca typu 1 często uaktywnia się u osób w bardzo wczesnym wieku. Jest złożonym schorzeniem wymagającym stałej kontroli. Świadomość tego powinno więc mieć także kilkuletnie dziecko — tłumaczy Aleksandra Orchowska.

Ideą Cukeriady jest stworzenie wirtualnej (w mobilnej grze) i rzeczywistej (przytulanka) postaci cierpiącej na cukrzycę, którą będzie się zajmować dziecko. Projekt stanowi kontynuację pracy magisterskiej — Aleksandra Orchowska jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Rozwija go wraz z Krystianem Kuleszą, projektantem graficznym. Koncept powstał przy wsparciu merytorycznym docent Agnieszki Szypowskiej z Oddziału Diabetologicznego WUM i okazał się sukcesem na Global Impact Competition. A o główną nagrodę walczyło 65 osób z ośmiu krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Poza Cukeriadą jury nagrodziło również projekt Martona Juhasza — jego Gyroset ma ułatwiać komunikację i poruszanie się osobom sparaliżowanym. W nagrodę Aleksandra Orchowska wraz z reprezentantem Węgier otrzymali stypendia Graduate Studies Program 2013 o wartości 25 tys. USD, organizowane przez Singularity University w siedzibie parku rozwoju NASA w Dolinie Krzemowej.

— Cukeriada jest nadal w fazie projektu. To produkt skierowany dla dzieci, czyli wymagających odbiorców, chcemy ją więc jeszcze dopracować. Tym bardziej cieszę się, że mogę pojechać do Stanów Zjednoczonych, w końcu Dolina Krzemowa jest znana z innowacyjności. Perspektywa poznania projektantów i przedsiębiorców oraz zobaczenia, jaka jest ich recepta na rozwój, wydaje się bezcenna. Mam nadzieję, że w planach rozwoju Cukeriady będę mogła więcej powiedzieć po powrocie — dodaje Aleksandra Orchowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu