(PAP) Polkomtel rozmawia ze swoimi akcjonariuszami - Vodafone i TDC - o ewentualnym połączeniu marki jednego z nich z marką Plus. Obecnie spółka opracowuje biznesplan, aby przekonać się, czy taka współpraca spowoduje wzrost przychodów - poinformował wiceprezes Polkomtela. Plany z pewnością przyspieszają zmiany u krajowych konkurentów - potencjalnych sieci Orange i T-Mobile.
"Analizujemy marki będące w posiadaniu naszych akcjonariuszy pod kątem tego, która da nam największe korzyści. Zobaczymy, co ostatecznie znajdzie się na etykiecie z Plusem" - powiedział PAP wiceprezes Polkomtela Robert Krawczyk.
Dotychczas zagraniczni właściciele polskich operatorów telefonii komórkowej unikali tematu zmiany marek. Jako pierwsza o możliwości zastąpienia znanej tylko na krajowym rynku marki przez markę ogólnoeuropejską informowała Telekomuikacja Polska SA.
Wiceprezes TPSA Bertrand Le Guern podał pod koniec sierpnia, że do końca roku grupa Telekomunikacji Polskiej zdecyduje, czy zamienić znaną w kraju markę Idea na ogólnoeuropejską markę Orange. Orange należy do France Telecom, który jest także strategicznym inwestorem w TP SA i posiada 34 proc. akcji Centertela, operatora sieci Idea.
Na decyzję zagranicznych firm - właścicieli krajowych operatorów telefonii komórkowej - może wpłynąć także spodziewane wejście Deutsche Telekom, jako jedynego właściciela, do Polskiej Telefonii Cyfrowej, lidera rynku komórkowego w kraju. Możliwe jest, że DT, kiedy zostanie jedynym właścicielem PTC, zmieni nazwę Era na swoją markę europejską T-Mobile.
Krawczyk uważa, że zmiana marki zależy od tego, jak jest ona postrzegana na krajowym rynku.
"Vodafone jest wspaniałą marką, lecz jej znajomość na polskim rynku nie może się porównywać z marką Plusa, której rozpoznawalność sięga 80-90 proc." - powiedział Krawczyk.
Jego zdaniem nowa marka, jako marka współistniejąca, mogłaby być dobrze przyjęta, zwłaszcza przy ekspozycji oferty Polkomtela dla zagranicznych klientów.
"Podstawowym pytaniem jednak będzie, czy przy takiej współpracy Polkomtel może liczyć na zyski. Muszę widzieć jak się to przeniesie na przychody z usług roamingowych i na wybór Plusa przez turystów przyjeżdżających do Polski. Jeżeli opracowywany właśnie biznesplan pokaże korzyści, to nie będziemy się takiej współpracy opierać" - powiedział Krawczyk.
Polkomtel może być przejęty przez zagranicznych akcjonariuszy. Pod koniec maja polscy akcjonariusze Polkomtela: PKN Orlen, Polskie Sieci Energetyczne i KGHM Polska Miedź SA poinformowali, że zaoferują Vodafone i TDC odkupienie posiadanych 55 proc. akcji Polkomtela.
Zdaniem Krawczyka są spore szanse, żeby Polkomtel utrzymał w III kwartale wyniki finansowe z II kwartału, kiedy zysk netto wyniósł 214,1 mln zł.
Polkomtel jest najbardziej zyskowną siecią GSM w Polsce. Wzrostem zysku zaowocowało zmniejszenie wydatków na silnie dotowane aparaty telefoniczne, jednocześnie jednak przyczyniło się do utraty drugiego miejsca na rynku telefonii mobilnej. Ponadto spółka odłączyła w II kwartale 350 tys. nieaktywnych abonentów w systemie pre-paid.
Według wiceprezesa Polkomtela tradycyjnie w IV kwartale można się spodziewać znacznej liczby nowo pozyskanych abonentów, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jego zdaniem raczej nie należy się spodziewać, aby spółka powtórzyła wynik na poziomie netto z 2002 roku na koniec 2003 roku, kiedy spółka miała 515,8 mln zł zysku.