Polmos Łańcut idzie do prywatyzacji
ATUT: Jeśli inwestorem zostanie Grupa Jabłonna, której udziałowcem jest Janusz Palikot, Polmos Łańcut zapewne skorzysta z sieci dystrybucyjnej Ambry. fot. MP
Na przełomie września i października MSP wystosuje zaproszenie do rokowań w sprawie prywatyzacji Polmosu z Łańcuta. Zainteresowanie zakładem z Łańcuta wyrażają zagraniczni inwestorzy oraz rodzima Grupa Jabłonna.
Zgodnie z planami Ministerstwa Skarbu Państwa, kilka Polmosów ma zostać sprywatyzowanych jeszcze przed końcem roku. Jednym z nich jest firma z Łańcuta. W ciągu kilku tygodni MSP ma zaprosić do rokowań inwestorów, zainteresowanych przejęciem tego zakładu.
Jeszcze w tym roku
— Dostarczane są już ostatnie analizy przedprywatyzacyjne.
Wszystko wskazuje na to, że zaproszenie do rokowań minister wystosuje na przełomie września i października — mówi Julita Łoniewska z MSP.
Proces prywatyzacji łańcuckiego Polmosu ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Jego nabywca największe wydatki powinien ponieść na promocję oraz rozwój dystrybucji. Tak twierdzi kierownictwo spółki z Łańcuta.
— Dysponujemy nowoczesną technologią oraz wykwalifikowaną kadrą. Od inwestora potrzebujemy środków na reklamę i marketing oraz stworzenie skuteczniejszego kanału dystrybucji — mówi Janusz Warzylek, prezes Polmosu Łańcut.
Inwestorzy czekają
Z ujawnieniem swoich planów inwestorzy czekają na rozpoczęcie procesu prywatyzacji. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że wstępne zainteresowanie Polmosem Łańcut wyraziło kilku inwestorów zagranicznych. Wejście do zakładu z Łańcuta deklarowała także polska Grupa Jabłonna, której większościowym udziałowcem jest Janusz Palikot, prezes produkującej wina Ambry. Jeśli Grupa Jabłonna przejmie łańcucki zakład, będzie mogła oprzeć dystrybucję jego produktów na swojej sieci sprzedaży.
Inwestor, który obejmie udziały w spółce, raczej nie powinien mieć problemów z uzgodnieniem pakietu socjalnego dla pracowników. Spółka z Łańcuta przeprowadziła już bowiem restrukturyzację zatrudnienia. W 1997 r. zakład zatrudniał około 560 osób, a dzisiaj już tylko 320.
Polmos Łańcut dysponuje około 4-proc. udziałem w rynku. Produkuje głównie wódki czyste i luksusowe. Najbardziej popularną marką z Łańcuta jest Polonaise. W 1999 r. przychody ze sprzedaży spółki wyniosły 205,7 mln zł, a strata netto — 4,8 mln zł.