Polmosy nadal tracą na wysokiej akcyzie

Katarzyna Jażwińska
opublikowano: 28-08-2001, 00:00

Polmosy nadal tracą na wysokiej akcyzie

Wyniki finansowe spirytusowej branży po półroczu 2001 roku nadal są bardzo złe. Nic dziwnego, Polmosy skarżą się na wysoką akcyzę, która zjada im około 80 proc. przychodów. Wielu firmom nie pomogło nawet uporządkowanie praw własności do polmosowskich marek.

Dane finansowe przedstawione przez Polmosy po półroczu 2001 roku pokazują, że większość firm traci rynek. Dla ich przedstawicieli powód stale jest ten sam: wysoka akcyza, która pochłania średnio 80 proc. przychodów firm. Na zbyt duży apetyt fiskusa skarży się Jan Małachowski, prezes Polmosu Białystok, choć kierowanej przez niego spółce — jako jednej z niewielu w branży — udało się zwiększyć sprzedaż.

Porządek na rynku

Jeszcze rok temu przedstawiciele Polmosów zapowiadali zwiększenie udziałów w rynku dzięki uporządkowaniu kwestii praw do marek ogólnopolmosowskich wódek i przejęciu rynku innych producentów, którzy dotychczas mieli do nich prawo. Ta sztuka — przynajmniej na razie — udała się jedynie nielicznym. Białostocka spółka zawdzięcza utrzymanie pozycji lidera i wzrost przychodów z 520 mln zł na koniec czerwca 2000 r. do 566 mln zł po półroczu 2001 r. w dużej mierze właśnie otrzymaniu w podziale polmosowskich marek praw do znaku Żubrówka. Firma bije na głowę pozostałe spółki z branży nie tylko wielkością sprzedaży. Ma również najwyższy wynik netto i operacyjny, które na koniec czerwca 2001 r. wyniosły odpowiednio 15,8 mln zł i 32,6 mln zł.

Coraz lepiej mają się także Polmosy z Lublina i Starogardu Gdańskiego, producenci wódki Żołądkowa Gorzka. Ich przychody wzrosły odpowiednio z 63 do 80 mln zł i z 86,4 do 151,2 mln zł. Polmos Warszawa, właściciel spirytusu rektyfikowanego, zwiększył sprzedaż z 11 mln zł w połowie 2000 r. do 32,6 mln zł w połowie tego roku.

Stosunkowo wysokie przychody ma też fabryka toruńska, sięgnęły one na koniec czerwca 20,9 mln zł. Zaskakująca w tym wypadku może wydać się niska kwota zapłaconego podatku akcyzowego, wynosząca zaledwie 3 mln zł. Nie jest to jednak efekt unikania przez spółkę płatności wobec fiskusa.

— Płacimy relatywnie niską akcyzę, a ta dotyczy przede wszystkim wyrobów spirytusowych. Tymczasem decydujący wpływ na nasze przychody ma wytwarzanie spirytusu, który dostarczamy innym firmom do produkcji wódki — mówi Stanisław Nienartowiecz, prezes Polmosu Toruń.

Francuzi mają co robić

Jednak w przypadku wielu Polmosów na razie nie widać spodziewanych efektów podziału polmosowskich marek. Francuski Pernod Ricard, inwestor Polmosu Poznań, będzie miał co robić w spółce. Pierre Pringuet, dyrektor generalny PR, i Yves Flaissier, prezes Agrosu oraz reprezentant w Polsce francuskiego koncernu, zapowiadają zainwestowanie w promocję Wyborowej (czołowej marki poznańskiej firmy) 50-150 mln zł. I wszystko wskazuje na to, że środki te firmie są niezbędne, bo choć od prawie roku Polmos jest wyłącznym producentem Wyborowej, to wartość sprzedaży spadła z 415 mln zł w połowie ubiegłego roku do 362 mln zł na koniec czerwca 2001 r. Co dziwniejsze, traci on na sprzedaży swoich marek, a strata operacyjna na koniec czerwca sięgnęła 3,38 mln zł. Ujemny wynik netto wyniósł 928,6 tys. zł.

Mimo promocji marki Extra-Żytnia nie udała się ekspansja rynkowa Polmosowi z Bielska-Białej. Prezes Józef Kapela szacuje sprzedaż do połowy tego roku na poziomie 62,2 mln zł. Dla porównania, rok wcześniej wyniosła ona 101 mln zł. Danych nie podaje Polmos Wrocław, nie należy się jednak spodziewać, by billboardowa promocja Krakusa znacząco poprawiła jego pozycję. Polmos Zielona Góra też nie chciał ujawnić swoich wyników. Z nieoficjalnych informacji wynika, że spółka zanotowała na koniec czerwca prawie 215 mln zł przychodów ze sprzedaży — o 13 mln zł mniej niż w połowie ubiegłego roku. Tu także nie widać sukcesów z odebrania innym producentom praw do marki Luksusowa, uznawanej za najlepiej sprzedającą się w Polsce pol-mosowską markę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jażwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polmosy nadal tracą na wysokiej akcyzie