Polonia wprowadzi nowe produkty i zmieni strategię

Łukasz Świerżewski
opublikowano: 2001-10-26 00:00

Rewolucja w Polonii. Austriacki inwestor Uniqa nie tylko dokapitalizuje spółkę, ale wprowadzi nowe produkty majątkowe, wybudzi z uśpienia spółkę życiową i wdroży nowy system informatyczny.

Łódzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Polonia razem z inwestorem strategicznym — austriacką grupą Uniqa — przygotowuje trzyletnią strategię rozwoju. Została ona już przedyskutowana na radzie nadzorczej spółki, a obecnie przygotowywany jest plan stopniowego podwyższania kapitału i finansowania rozwoju towarzystwa. W grudniu zostanie on zaakceptowany przez akcjonariusza i przedstawiony w Państwowym Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń.

— Przy tworzeniu planu inwestycyjnego towarzystwa w najbliższych trzech latach bierzemy pod uwagę wydatki rzędu 600 mln szylingów (około 160 mln zł), zadeklarowane przez Herberta Schimetscheka, szefa RN spółki, podczas czerwcowej konferencji prasowej — twierdzi Lech Michalik, prezes ZUiR Polonia i ZUiR Polonia Życie.

Wojciech Kopeć, wiceprezes towarzystwa, dodaje, że jeszcze w tym roku — najpewniej w grudniu — można spodziewać się podwyższenia kapitałów Polonii.

Pieniądze zainwestowane przez Uniqę przeznaczone zostaną na wprowadzenie nowych produktów, rozbudowanie sieci sprzedaży i na przeprowadzenie kampanii marketingowej.

— Zmodyfikujemy ubezpieczenie autocasco. Nastąpi znaczne zróżnicowanie taryfy — zapowiada Wojciech Kopeć.

Jeszcze przed końcem roku Polonia przedstawi nowe pakiety dla właścicieli mieszkań i domów, pozwalające na łączne (również z samochodem) ubezpieczenie całego majątku rodziny.

— Pracuje też zespół przygotowujący ubezpieczenia zdrowotne, które zostaną wprowadzone zapewne w pierwszym kwartale 2002 r. W planach mamy też przygotowanie ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą, dostosowanego do potrzeb osób wyjeżdżających na Wschód, na przykład na Ukrainę — twierdzi Wojciech Kopeć.

Uzupełnieniem oferty majątkowej mają być ubezpieczenia życiowe. Uśpiona dotychczas — ze względu na trwające dwa lata przekształcenia własnościowe — spółka życiowa ma zwiększyć aktywność. W pierwszym etapie firma chce pozyskać składkę z ubezpieczeń grupowych w zakładach współpracujących z majątkową Polonią. W 2002 r. wprowadzone zostaną też tanie i proste produkty indywidualne.

— Nie zamierzamy jednak oferować na razie ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym — dodaje Lech Michalik.

Nowa oferta ma przyczynić się do zmiany struktury portfela. Na razie 73 proc. jego składu stanowią polisy komunikacyjne — reszta to ubezpieczenia majątku, osobowe i odpowiedzialności cywilnej.

— Docelowo chcemy zredukować ubezpieczenia komunikacyjne do około 60 proc. portfela, poprzez zwiększanie udziału polis majątku i OC — twierdzi Lech Michalik.

Nowe produkty mają być wprowadzane przez dotychczasową sieć dystrybucji majątkowej Polonii. Składa się ona z 60 działających na zasadzie franszyzy przedstawicieli. Współpracuje z nimi dodatkowo około 3,5 tys. pośredników.

— Nie chcemy gwałtownie zwiększać ich liczby. Zamierzamy jednak stworzyć około 10 terenowych jednostek. Nie będą one zajmowały się sprzedażą, lecz szkoleniem, przygotowaniem kadr i wsparciem merytorycznym pośredników — mówi Lech Michalik.

Działający dla Polonii przedstawiciele mają też zająć się sprzedażą ubezpieczeń na życie. W tym celu będą zatrudniać nowych akwizytorów, wyspecjalizowanych w tym segmencie rynku.

Sprzedaż nowych produktów ma być wsparta ogólnopolską kampanią marketingową. Równocześnie Polonia zmieni nieco logo i zaakcentuje bardziej swoje związki z austriackim akcjonariuszem.

— Uniqa zdecydowała, że nie zrezygnuje z nazwy Polonia — dodaje Wojciech Kopeć.

W przyszłym roku ruszy informatyzacja towarzystwa. Spółka przyjmie system zgodny ze standardami Uniqi — taki sam, jak wszystkie zagraniczne podmioty austriackiego ubezpieczyciela.

— Nakłady na informatyzację w 2002 i 2003 r. są szacowane na 2 mln USD — twierdzi Lech Michalik.

Informatyzacja nie oznacza redukcji zatrudnienia (majątkowe towarzystwo zatrudnia 230 osób, a życiowe — 21). Plany przewidują też szybkie osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego. Przyszły rok firma ma zakończyć z 5 mln zł zysku.

Jest to jednak uzależnione od zrealizowania planów sprzedaży. W 2002 r. majątkowa Polonia chce osiągnąć 20-proc. dynamikę przypisu składki. W tym roku wyniesie ona około 8 proc.