Położenie regionów – atut i obciążenie

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2025-03-16 20:00

Województwa warmińsko-mazurskie i podlaskie wykazują spore podobieństwo pod względem liczby firm zakwalifikowanych do rankingu Gazele Biznesu 2024. Z każdego z tych regionów wywodzi się nieco ponad 2 proc. ogółu laureatów najnowszego rankingu. To może niewiele w porównaniu z ponad dwudziestoma procentami na Mazowszu czy ponad dwunastoma na Śląsku, jednak położenie, gęstość zaludnienia i przesłanki historyczne decydują o tym, że takie porównywanie jest po prostu nieuzasadnione.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Niedogodności i spadki

Warto jednak porównywać liczbę Gazel Biznesu z tych dwóch regionów z danymi z lat poprzednich i to zestawienie może niestety budzić niepokój. W Podlaskiem liczba Gazel Biznesu zmniejszyła się rok do roku ze 139 do 105, a na Warmii i Mazurach, nieco mniej drastycznie, ze 120 do 116 i w obu przypadkach to kontynuacja spadków.

Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, a najbardziej prawdopodobnymi wydają się pandemia i niepokoje na granicy z Białorusią. A przecież gospodarka obu regionów, którym poświęcamy dzisiejszy dodatek, w znacznej mierze opiera się na turystyce, która jest branżą szczególnie wrażliwą na tego rodzaju negatywne czynniki.

Lokalna specyfika i globalne trendy

Pod względem specjalizacji branżowych oba województwa również wykazują spore podobieństwo, którego potwierdzeniem jest skład regionalnych podiów. I na Podlasiu, i w Warmińsko-Mazurskiem uplasowały się na nim firmy z sektora rolno-spożywczego. Na Warmii i Mazurach zajęły one odpowiednio miejsca drugie i trzecie, a na Podlasiu – drugie. Podlaska „trójka”, podobnie jak warmińsko-mazurska „jedynka”, jest natomiast podmiotem z branży energetycznej, co potwierdza wniosek o powszechnym zaangażowaniu Gazel Biznesu w transformację energetyczną.

Wśród zwycięzców regionalnych rankingów znalazła się także firma handlowa, czyli przedstawicielka branży najliczniej reprezentowanej w naszym zestawieniu. I w tym przypadku jednak bliskość granicy wyraźnie wpłynęła na model biznesowy podlaskiej Gazeli Biznesu numer jeden.

Warmia i Mazury oraz Podlasie to regiony, dla których położenie na mapie kraju jest zarówno atutem, jak i – szczególnie w tym drugim przypadku – obciążeniem. Ponieważ jednak gospodarka, podobnie jak natura, nie znosi próżni, pozostaje mieć nadzieję, że to, co lokalnemu małemu i średniemu biznesowi odebrały pandemia i wojna w Ukrainie, wkrótce zostanie odzyskane z nawiązką. Szansą na to jest właśnie zaangażowanie Gazel w nowe dla nich dziedziny biznesu, w których radzą sobie coraz lepiej, jak choćby wspomniana już, szeroko pojmowana energetyka.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface