Ograniczenie ilości kolizji morskich o 1 proc. daje roczne oszczędności rzędu 20 mln USD. Oprogramowanie przygotowane przez Sup4Nav minimalizuje ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego. Używając informacji z urządzeń i systemów nawigacyjnych oraz pochodzących od innych statków, przeprowadza analizę sytuacji i wyznacza bezpieczną trasę dla statku, zaś w sytuacji zagrożenia kolizją, wyrzucenia na brzeg itp. sugeruje, jaki manewr należy wykonać, aby takiej sytuacji uniknąć. Projekt otrzymał od Komisji Europejskiej grant rozwojowy 50 tys. euro w ramach programu InnovaFin SME w Horizon2020.
"The European Quality Shipping Information System database wylicza, że na świecie jest ponad 77 tys. statków handlowych, z czego 2.5 proc. ulega kolizji każdego roku. Średnia roczna wysokość odszkodowań z tego tytułu to blisko 2 miliardy dolarów. Będąc w sytuacji stresowej sterujący statkiem, często podejmuje błędne decyzje. Według statystyk ubezpieczeń morskich błąd ludzki jest główną przyczyną aż 60 proc. wypadków na morzu." – stwierdza kpt. Piotr Wołejsza, prezes zarządu Sup4Nav.
Innowacyjne oprogramowanie o nazwie NAVDEC (Navigation Decision Support System gromadzi informacje pobrane z z urządzeń i systemów nawigacyjnych znajdujących się na statkach (m.in. GPS, AIS, ARPA), analizuje je i przedstawia w czytelnej formie użytkownikowi. Żeby zapewnić prawidłową pracę systemu, musi on zostać zintegrowany ze sprzętem i systemem zainstalowanym na statku. Firma planuje wdrożenie NAVDEC również na urządzenia mobilne.
NAVDEC należy do klasy samouczących tj. potrafi przeprowadzić na podstawie poprzednich przejść, statek bezpiecznymi trasami unikając kolizji, poprzez podpowiedzi dla oficerów wachtowych. W sytuacji niebezpiecznego zbliżenia podpowiada, który ze statków ma prawo drogi. W sytuacji bezpośredniego zagrożenia kolizją podaje manewr, który trzeba wykonać, aby jej uniknąć. Rozwiązanie polskiej spółki uwzględnia przy tym Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Jak twierdzi prezes Wołejsza, dzięki temu systemowi można znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia sytuacji zagrożenia na morzu na skutek błędu ludzkiego.
Sup4Nav aplikowała o dotację w programie Horizon2020 dwukrotnie i w efekcie współpracy z Regionalnym Centrum Innowacji i Transferu Technologii w Szczecinie (lokalny ośrodek Enterprise Europe Network), otrzymała 50 tys. euro dotacji rozwojowej. Znalazł się przy tym w gronie 20 firm, których projekty zostały sfinansowane w marcowym rozdaniu w fazie 1 w sektorze transportu.
Grant zostanie przeznaczony na kontynuację badań nad technologią oprogramowania oraz stworzenie biznesplanu uwzględniającego analizę rynkową oraz konkurencji. Sup4Nav będzie się starać o dotację wdrożeniową, wynoszącą do 2,5 mln euro. Jej uzyskanie umożliwiłoby szybkie dopracowanie oprogramowania, zorganizowanie rzeczywistych testów na morzu i w symulatorach oraz szybkiego jego wdrożenie. Według autorów systemu zainstalowanie NAVDEC na statkach zmniejszy ryzyko kolizji na morzu, liczbę ofiar i katastrof ekologicznych, zredukuje straty ładunków, zniszczeń statków oraz zużycie paliwa.
