- Wspólnie z MPiT stworzyliśmy zespół, który ma ocenić czy jest realne, by w Polsce powstała prototypowa linia kolei pracującej w środowisku o obniżonym ciśnieniu - mówi Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ewentualna budowa opierałaby się o wypracowany w Polsce standard, jednak nie byłaby to konkurencja dla Hyperloopa w innych częściach świata. - To trochę jak z kolejami żelaznymi. W obrębie tej samej technologii można mieć różnorodność rozwiązań technicznych - tłumaczy Chorowski.
Równolegle NCBR pracuje nad przyspieszeniem ruchu na tradycyjnych torach. Centrum podpisało list intencyjny z PKP ws. budowy prototypu nowych lokomotyw w ramach projektu Luxtorpeda 2.0. Szybka kolej na razie napotyka jednak na dość niskie tempo prac nad ogłoszoną dwa lata temu inicjatywą. - Jesteśmy uzależnieni od tempa pracy zamawiających. To typowa inercja administracji - mówi Chorowski.
Więcej na temat prac badawczych pod egidą NCBR oraz rozwiązaniu nieporozumień ws. transakcji na start-upach wspieranych w ramach programu BRIdge Alfa w materiale wideo.